pensioen overdracht

  • peter

    Bij aanvang van nw baan heb ik mijn opgebouwde pensioen van 14 jaar bij Nat. Ned( bedrijfs pensioen) over laten zetten naar Zwitserleven in zgn C polis. Na 2 jaar ben ik gevraagd bij een nw werkgever echter moest wel in hun bedrijfpensioen meegaan. De C polis is blijven bestaan maar nu blijkt dat Zwitserleven het overgedragen kapitaal van Nat.Ned schijnbaar op een rekening heeft staan waar jaarlijks de toen afgesproken jaarpremie wordt onttrokken. Er is schriftelijk duidelijk afgesproken dat het opgebouwde kapitaal van NAT.NED gestort zou worden in de C polis en daarmee een aanzienlijk start kapitaal werd gecreeert,

    dit lijkt dus niet te zijn gebeurt plus dat mijn inziens nu rente van mijn kapitaal wordt getrokken ( aanzienlijke bedragen als je 4,3% jaar rente rekent)

    De tussenpersoon kan ook niet verklaren hoe en wat en ik krijg het idee dat ook hij door Zwitser leven aan lijntje wordt gehouden.

    Wie heeft zelfde ervaring en of is dit normaal dat deze werkwijze wordt gebruikt , welke ( juridsche) stappen zijn mogelijk om tot informatie / correctie te dwingen.

  • Simon Kabelfoon

    Het wordt erg lastig om de zaak zo te beoordelen zonder de beschikking te hebben over de C-polis, het voorstel dat ooit is gedaan door Zwitserleven m.b.t. de inkomende pensioenwaarde en de eventuele correspondentie die sindsdien is gevoerd.

    Uw tussenpersoon (degene die de C-polis destijds heeft geregeld) lijkt me toch de aangewezen persoon om dit voor u uit te zoeken, tenzij hij/zij niet echt goed op de hoogte is van deze materie.

    Dat uw tussenpersoon mogelijk “aan het lijntje wordt gehouden” door Zwitserleven kan goed zijn, want Zwitserleven blinkt de laatste jaren niet uit in het voortvarend afhandelen van dergelijke zaken.

    Evengoed zal toch de onderste steen boven moeten komen en daar kan diezelfde tussenpersoon juist voor zorgen (daar heeft u hem/haar toch voor!!!).

  • peter

    Hartelijk dank voor je reactie en met de opmerking over Zwitserleven lijkt mijn vermoeden helaas te worden ondersteund.

    Welke maatregel is er te nemen om de informatie wel boven water te krijgen, er is nu reeds 14 mnd de nodige tel.+schriftelijke communicatie geweest welk door mij eerlijk gezegd niet coninu onder mij aandacht is geweest omdat ik er van uit ging dat het tijd kost en er vertrouwen was dat er op zijn minst antwoord/uitleg zou komen. Zijn er tijds limieten voor geven antwoord ?

  • Simon Kabelfoon

    Concrete limieten bestaan er naar mijn idee niet, anders dan dat redelijkerwijs verwacht mag worden, dat er binnen een paar weken toch een antwoord op een vraag komt.

    Wanneer je al 14 maanden bezig bent om een antwoord op vragen te krijgen en dat is nog steeds niet gelukt, dan is wellicht het indienen van een klacht bij het Klachteninstituut (www.klachteninstuut.nl) een overweging waard.

    Of daarmee meer vaart in de zaak komt kan ik niet beoordelen, maar als de klacht ontvankelijk wordt verklaard mag je er van uit gaan, dat deze in ieder geval de maximale aandacht zal gaan krijgen.

    14 maanden is in ieder geval ver buiten proporties.

    Succes.