waardeoverdracht en weerstandsvermogen

  • Huub

    DePensioen & Verzkeringskamer verplicht pensioenfondsen op termijn een weerstandsvermogen op te bouwen zodat de dekkingsgraad niet snel meer beneden de 100% daalt.

    De vraag komt op of bij individuele waardeoverdrachten tussen pensioenfondsen naar evenredigheid weerstandsvermogen mee overgedragen moet worden. Het ontavngende fonds moet anders immers direct suppleren.

  • Simon Kabelfoon

    Lijkt me dat dat mede afhankelijk is van het soort regeling dat dat ontvangende fonds uitvoert.

  • Huub

    Voor de (binnen de circuits gehanteerde standaard) 4% overdrachtswaarde worden pensioenen ingekocht welke vervolgens weer naar fictieve opbouwjaren herleid worden. De pensioenaangroei nadien over deze ingekochte jaren (backservice of indexatie) wordt gefinancierd door de nieuwe werkgever; dat is is immers de bedoeling van de overdracht! Het zou niet juist zijn als het weerstandsvermogen - behorende bij de oude polis - hiertoe gaat dienen.

    Het lijkt er toch op dat de prijskaartjes bij waardeovedracht met een soort btw vervuild gaan worden; lees voor btw hier het beoogde weerstandsvermogen.

  • joke (financieel planner)

    Huub,

    Het zal er toch mede vanaf hangen hoe dat weerstandsvermogen berekend wordt. Ik neem aan dat dat berekend wordt over het totale (belegd) vermogen binnen het pensioenfonds. E.e.a. zal zich op termijn wel laten incalculeren in de premies . Overigens mogen backservice-verplichtingen niet door de nieuwe werkgever betaald worden in de vorm van premie, maar geschiedt dit al jaren door de oude werkgever door middel van een koopsom. Vroeger werd dit wel door de nieuwe werkgever betaald en werd dat de coming-backservice genoemd. Dit mag niet meer, backservice verplichtingen moeten direct afgefinancierd worden. Ik begrijp om deze reden je verhaal niet helemaal, graag nadere toelichting.

    Joke

  • Huub

    Dag Joke,

    De kracht van waardeoverdracht zit in het feit dat de nieuwe werkgever/pensioenuitvoerder bij toekomstige salarisverhogingen ook de (ingenomen) pensioenrechten van de vorige werkgever mee ophoogt.

    Bij eindloon noemen we dat backservice (over niet doorgebrachte dienstjaren), bij middelloon heet het indexatie (ook een vorm van backservice).

    Natuurlijk moet de oude werkgever eerst tijdsevenredig affinancieren, maar vervolgens gaat de poen over en wel op basis van de waarderingsgrondslagen van de overdrachtcircuits; grondslagen die neerkomen op een netto voorziening bij 4% rekenrente obv een moderne overlevingstafel; een afspraak waarbij men in het algemeen geen winnaars of verliezers waarneemt.

    Maar: de verplichting tot opbouw van een weerstandvermogen verhoogt deze voorziening feitelijk niet; de ontvangende pensioenuitvoerder/werkgever moet over de ontvangen ovedrachtswaarde weerstandsvermogen genereren; welnu dat betaalt de werkgever of het wordt gewoon bij de overdrachtswaarde geclaimd (dan heeft de oude werkgever betaald). De opbouw van weerstandsvermogen over de navolgende nieuwe pensioenopbouwjaren (en de daaruit volgende backservice) is per definitie rekening nieuwe werkgever.

  • joke (financieel planner)

    Huub, dankjewel voor je uitleg, weer iets geleerd.

    Joke

  • Huub

    Fijn Joke;

    Mijn hoofdprobleem blijft vooralsnog staan.

    Ik weet dat de PVK het de pensioenuitvoerders toestaat een individuele inkomende waardeoverdracht ivm met het weerstandsvermogen te weigeren; dit is natuurlijk in strijd met het wettelijk recht op waardeoverdracht; dus volgens mij is het laatse woord hierover nog niet gezegd.

    groet,

    Huub

  • joke (financieel planner)

    Huub,

    Heb je je vraag al gesteld aan de PVK ???

    Als het in strijd is met de PSW dan kan het normaliter niet geweigerd worden. Waarde-overdracht is een recht !

    Joke

  • Huub

    Ik zoek het nog eens op Joke; vreemde situatie wordt dat.