Partner pensioen.

  • Wim

    Om het verhaal helder te krijgen wil ik in vogelvlucht mij situatie schetsen:

    Ik ben zes jaar geleden gescheiden en nu gaan we weer samen verder. We dubben over een samenlevingcontract danwel weer een huwelijk aan te gaan. Bij het scheiden heeft mijn partner afstand gedaan van mijn pensioen.

    Nu willen we dus weer een paar vormen. Mijn vraag is, gaat dit partnerpensioen meteen in na ondertekening van een contract?

    Wat is verstandig in deze, een samenlevingcontract, een geregistreerd partnerschap (wat dat dan ook is) of een huwelijk?

    Ik zou blij zijn met jullie wijze raad.

    Wim

  • Simon Kabelfoon

    Over welke samenlevingsvorm te kiezen wil ik je niet adviseren, dat is nogal van persoonlijke aard/voorkeur.

    Voor wat betreft de partnerpensioenregeling is van belang even na te gaan aan welke voorwaarden de partner dient te voldoen om in aanmerking te komen voor deze regeling.

    Pensioencontracten willen daar nog wel eens verschillende criteria voor hanteren.

    Doorgaans gaat in een huwelijkssituatie of in een situatie van geregistreerd partnerschap de partnerpensioenregeling direct in.

    Groeten.

  • Huub

    Als je met dezelfde partner opnieuw huwt zegt het Burgerlijk wetboek dat vervolgens juridisch gehandeld wordt als of het huwelijk nooit ontbonden was.

    De pensioenaanspraken vallen dus terug in de ‘ oude’ toestand.

    Huwelijk, geregistreerd partnerschap of notarieel vastgelegd samenwonen zijn de ‘smaken’ die pensioengevolgen kunnen hebben. Vraag inderdaad bij de pensioenuitvoerder of de derde smaak dekking geeft voor partnerpensioen.

  • joke (financieel planner)

    En voor het geval jullie ooit opnieuw willen huwen is het niet verstandig eerst een geregistreerd partnerschap aan te gaan (deze sluit een mogelijk huwelijk dus uit)

    Joke