Bedrijf wil pensioen niet uitbetalen

  • Leon

    Zo'n 7 jaar geleden was ik aandeelhouder en directeur van een BV. Echter na 4 jaar daar werkzaam te zijn geweest ben ik daar weggegaan.

    Elke maand werd er pensioen op mijn salaris ingehouden. Echter bleven deze pensioengelden wel in de BV.

    Echter na al die jaren zit mijn pensioengeld nog steeds in die BV. De huidige directie (voorheen mijn collega's) weigeren nu nog steeds mijn pensioen uit te betalen, wat ik al die jaren daar opzij heb moeten zetten.

    Ikzelf heb diverse malen de huidige directie schriftelijk geinformeerd. Tevens heb ik ook mijzelf schriftelijk gewend tot de unie waartoe het bedrijf die tijd lid was. Doch dit alles zonder resultaat.

    Nu is mijn vraag waar ik terecht kan om deze situatie kenbaar te maken en eventueel, wanneer nodig, waar ik een instantie kan vinden die mij ondersteund in het voeren van een procedure tegen deze BV om mijn pensioen op te vragen.

    Ik weet dat ik er vrij laat mee komt, maar dat weerhoudt mij nu niet om te informeren.

    Ik hoop dat er hier iemand is die een beetje de weg weet te vinden het het web van de pensioenrechten.

  • Huub

    Erkent men dat er een pensioenreservering voor jou staat?

    Als dat zo is dan kun je pensioen wellicht pas opvragen op jouw pensioendatum.

    Ik vermoed dat deze pensionereservering niet onder de PSW valt, omdat deze slechts de pensioentoezeggingen in de verhouding werkgever-werknemer regelt.

    Je kunt je richten tot de ombudsman pensioenen.

    Ombudsman Pensioenen

    Mr. J. de Ruiter

    P.O. Box 93560

    2509 AN THE HAGUE The Netherlands

    Telephone: 31 70 333 89 99

    Fax: 31 70 333 89 00

  • Jades

    1) Als het goed is moet u destijds een zogenoemde Pensioenbrief hebben gehad (van de accountant?) waarin uw pensioenaanspraken zijn omschreven en dus ook uw pensioenrechten bij uitdiensttreding.

    2) Daarnaast is er zoals ik uit de context opmaak gekozen voor het dekken van de pensioenverplichting in eigen beheer via de balans van de BV. Op die jaarlijkse balansen moet dus een balanspost pensioenverplichtingen staan.

    3) De Pensioen- en spaarfondsenwet is wel degelijk van toepassing op uw pensioentoezegging.

    4) Waar het bij (gewone) werknemers verplicht is voor de oude pensioenuitvoerder mee te werken aan waarde-overdrachten naar de nieuwe uitvoerder is dat niet zo bij pensioenverplichtingen in eigen beheer.

    Hierom hoeft de BV uw pensioenwaarde (met een technisch woord: de voorziening verzekeringsverplichtingen), dat is de waarde die uw pensioenrechten bij uitdiensttreding nu vertegenwoordigen niet over te dragen aan uw nieuwe pensioenuitvoerder.

    Dit is dus het eerste wat u kunt gaan uitzoeken.

    Mvg