Wachtregeling en Hoofdregeling

  • dave

    Kan iemand mijn uitleggen wat het verschil tussen deze twee is ?

  • Simon Kabelfoon

    De wachtregeling (ook wel voorportaalregeling) is veelal van toepassing in het eerste jaar van in dienst zijn. Daarin worden doorgaans alleen de zogenaamde risico-elementen, zoals partner-/wezen-/arbeidsongeschiktheidspensioen in geregeld.

    De hoofdregeling wordt doorgaans na dat jaar (of bij een “vaste aanstelling”) van kracht (meestal met terugwerkende kracht tot de datum indiensttreding) en betreft naast de genoemde risico-onderdelen de opbouw van het ouderdomspensioen en voor zover van toepassing het pre-pensioen.

    Hiermee voldoende info??

  • Joke (financieel planner)

    Nog ter aanvulling op het antwoord van Simon.

    De voorportaalregeling geldt ook voor werknemers die nog te jong zijn om deel te kunnen nemen aan de hoofdregeling, en wel gehuwd zijn/een partner hebben (afhankelijk van het zgn “partnerbegrip” binnen de regeling) of kinderen hebben.

    De meeste hoofdregelingen kennen een leeftijdsgrens van 25 jaar. Iemand die een partner heeft en jonger is komt in de voorportaalregeling.

    Joke

  • dave

    Ja bedankt , Het probleem is namelijk dat ik van baan ben veranderd en nu via een waarde overdracht mijn pensioen bij een en de zelfde verzekeraar wil onder brengen . Ik ben werkzaam geweest bij een bedrijf waar ik met een tussenpose van 1 jaar en 2 maanden ergens anders heb gewerkt (“Gras is altijd groener aan de overkant'').Nu ben ik weer van werkgever veranderd (Nog groener).Nu blijkt dat ik dus onder 2 verschillende polis nummers bij de pensioen verzekeraar geboekt staat .Voor de eerste periode (2 jaar en 8 maanden ) is de waarde overdracht in principe rond , echter over de tweede periode (1 jaar en 4 maanden) wordt er gezegd dat er niks is op gebouwd ,”het saldo staat op nul''?? en er wordt gerept over een Wacht regeling en Hoofd regeling, Dat van de wacht regeling weet ik , maar van een hoofd regeling kan ik ook niets terug vinden in het pesioenregelement van mijn oude werkgever.

  • Simon Kabelfoon

    Het pensioenreglement zou uitsluitsel dienen te bieden zowel aangaande de “wachtregeling of voorportaalregeling” als met betrekking tot de “hoofdregeling”. Beide regelingen staan doorgaans in hetzelfde reglement beschreven.

    Wanneer u dat wenst wil ik het reglement er wel voor u op naslaan.

    In dat geval s.v.p. faxen naar nummer 0174-518307 t.a.v. Simon.

    Ik hoor eventueel nog wel van u.

    Groeten.