werkgever verplicht prepensioen

  • an

    Dag mensen,

    Wie weet of mijn werkgever mij kan verplichten om met prepensioen te gaan? Zelf wil ik tot mijn 65e blijven werken, maar mijn werkgever wil dat ik er een paar jaar eerder mee stop. (Ik ben nu 49 jaar.)

    Alvast bedankt voor uw tips.

    An

  • Huub

    De volgende criteria zijn van belang:

    - is het prepensioen zodanig adequaat dat je inderdaad voor dat geld naar huis kunt? VUT-regelingen zijn vaak voldoende van hoogte, maar hebben instemming van de werknemer nodig. Prepensioen is slechts voldoende als er genoeg dienstjaren meegeteld worden danwel dat er overgangsregelingen zijn

    - is er een CAO of een indiv. arbeidsovereenkomst die de eindleeftijd strikt regelt?

    Je grootste houvast is toch wel wat er in je arbeidsovereenkomst staat.

    Overigens zijn er ontwikkelingen die eenzijdige ontbinding van de arb. overeenkomst wegens prepensioen gaan belemmeren.

    Als ik het tegenkom, meld ik me weer.

  • Teun Steketee

    Nou, daar zou ik heel blij mee zijn. Een verstanding mens heeft tegen die tijd ook prive zijn schaapjes natuurlijk wel op het droge. Als dat op 49 jarige leeftijd nog niet het geval is moet je wel op gaan schieten trouwens. Maar een paar jaar met pre pensioen , dat is 62, 63? Je baas heeft tegen die tijd misschien wel heel andere ideen.

    Groeten van Teun

  • an

    Dat is nu juist het vervelende: sommige verstandige mensen hebben door externe problemen de grote pech gehad NIET al op hun 49e de schaapjes op het droge te hebben. En verstandige mensen weten ook niet alles…gelukkig zijn er de prikborden. Bij mij is het echter van belang (vanuit financieel oogpunt dus), dat ik doorwerk tot mijn 65e, omdat ik anders uiteindelijk netto minder krijg omdat ik niet voldoende arbeidsjaren heb die meetellen. Vandaar dat ik me afvraag of mijn werkgever me tegen mijn wil in al op mijn 63e mag laten stoppen met werken. Ons bedrijf heeft geen CAO waar e.e.a. over staat vermeld. OOk staat er niets over in mijn contract.

    groet,An

  • Huub

    Enig speurwerk levert alsnog dit op:

    Kan de werkgever de werknemer verplichten om uiterlijk op de

    richtleeftijd met pensioen en uit dienst te gaan of heeft de werknemer het recht om tot

    de 65-jarige leeftijd door te werken?

    Op dit moment, mits bij cao geregeld, is dit toegestaan. Echter geldt bij ontslag wegens prepensionering voor 65 jaar, (op grond van jurisprudentie) dat er onder andere een adequate pensioenuitkering verstrekt dient te worden.

    Nieuwe wetgeving, ingaande 2 december 2006, stelt echter stringentere eisen in deze:

    Als de arbeidsverhouding wordt beëindigd wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd indien die voor de 65ste verjaardag ligt, wordt dit verboden.

    Als de werknemer niet instemt met het ontslag dient de werkgever een objectieve rechtvaardigingsgrond aan te voeren.

    Het antwoord luidt dan ook dat gedurende deze periode een werkgever een

    werknemer kan dwingen met pensioen en uit dienst te gaan als dit in de CAO is

    afgesproken. Een lagere ontslagleeftijd hoeft in deze periode niet objectief

    gerechtvaardigd te worden.

  • rene

    Ik zie dat de berichten over dit onderwerp al wat ouder zijn. Maar ik wil het toch even proberen. mijn werkgever wil ook dat ik met prepensioen ga. Ik ben inmiddels 60 jaar.Sinds 20 jaar werkzaam in het onderwijs als onderwijsinstruteur en vanwege een reorganisatie boventallig verklaard.

    Mijn werkgever heeft mij een ander functie aangeboden , maar deze functie ligt mijlen ver verwijdererd van hetgeen ik tot nu toe heb gedaan. ik heb dit kenbaar gemaakt (niet formeel) aan mijn werkgever, maar deze heeft geen oor voor mijn bezwaren. Ik bechik niet over de kennis, vaardigheden, en ervaring voor deze functie. Toch wil men mij op deze funtie plaatsen. In het plaatsingsgesprek wat ik heb gehad met de andere partij heb ik nogmaals mijn bezwaren zoals boven omschreven kenbaar gemaakt. Daarop heeft de directeur van deze afdeling formeel bezwaar gemaakt tegen de plaatsing. dit bezwaar is door het college van bestuur gehonoreerd.

    Nu verwijt men mij een gedemotiveerde houding. Ik heb aangegeven dat het een realistische houding is met betrekking tot de mij aangeboden functie. Maar men is van mening dat dit niet zo is en men wilt dat ik met prepensioen ga.Men wil dit met name om reden dat binnen het onderwijs de werkgevers zelf risicodragend zijn voor een eventuele ww-uitkering, en dat kost hen dan veel geld. Tenzij zij kunnen aantonen dat er sprake zou zijn van verwijtbaar ontslag.Het voorstel dat men mij nu in eerste instantie heeft gedaan is heel erg mager.En ik ga daar dus niet op in.ik betreur het ook dat mijn werkgever op deze manier met mij omgaat. En ik zou graag tot mijn pesioengerechtigde leeftijd blijven werken.

    De vraag is nu wat te doen. Mijn persoonlijke omstandigheden zijn van een dusdanige aard dat ik het me niet kan veroorloven om met prepensioen te gaan.Ik voel mij nu in een hoek gedrukt. Ben al bij een advocaat geweest die een berekening heeft gemaakt wat ik mee zou moeten krijgen. maar dat is ook niet veel beter als hetgeen mijn werkgever mij aanbied. Bovendien is deze advocaat erg duur, en dat is iets wat ik me ook niet kan veroorloven.

    Concreet is het zo dat als mijn werkgever mij onslaat ze de verplichting heeft mij een ww-uitkering te geven van 38 maanden. En daarbovenop een bovenwettelijk percentage over het eerste jaar dat ik een ww-uitkering zou ontvangen. Tenij er sprake zou zijn van verwijtbaar ontslag. Wat naar mijn idee niet zo is.

    Is er iemand die een dergelijke situatie heeft meegemaakt? of is er iemand die mij hierin kan adviseren?

    Met vriendelijke groeten,

    Rene de Vos

  • margreet

    Dat kan niet, er is geen prepensioenregeling meer voor mensen geboren na 1 januari 1950. Wil je toch eerder stoppen met werken dan kost dat 8% per jaar van je (levenslange) ouderdomspensioen. Dus van ieder 1000 euro die je met 65 zou krijgen krijg je er dan , bij 3 jaar eerder stoppen, nog maar 760 euro. Dan moet de werkgever dat maar aanvullen (3+15=18jaar!) als hij je dat wil verplichten. Werkgevers willen veel, maar de wet gaat bij deze voor!!

  • De Hollander Jan

    Geachte,

    Ben ik als werkgever volgens de Belgische wetgeving verplicht toe te staan en het verschil bij te passen in geval mijn werknemer in prepensioen wenst te gaan vanaf 58 jaar ?

    Dank bij voorbaat voor een antwoord.

    Met vriendelijke groet

    Jan De Hollander ( 0478/55 93 19)