Pensioen afkopen bij emigratie

  • Del

    Ik denk erover na om over 5 jaar naar het buitenland te emigreren en dus over het afkopen van mijn pensioen. Ik weet dat afkoop van pensioen door emigratie mogelijk is indien het opgebouwde pensioen minder bedraagt dan ca. 720 euro per jaar. Mijn vraag is: hoeveel geld wordt er in dat geval (ongeveer) uitgekeerd en wat voor berekening wordt gebruikt?

    Mvgr,

    Del

  • De Jonge Pensioenadvies

    Beste Del,

    Als pensioen wordt afgekocht dan ontvang je de in vaktermen de contante waarde van je pensioenaanspraken. Dit is de waarde die nodig is om je pensioen vanaf je pensioenleeftijd uit te kunnen betalen.

    De hoeveelheid geld die je krijgt is afhankelijk van je leeftijd en de rekenfactoren die door het pensioenfonds of de verzekeraar worden gebruikt.

    Waarschijnlijk is het mogelijk dat het pensioenfonds deze berekening alvast voor je kan maken. Dit zal indicatief zijn maar je weet dan tenminste waar je rekening mee kan houden. Let er wel op dat voor zo`n berekening kosten in rekening gebracht kunnen worden.

    Ik hoop dat je hiermee een klein beetje geholpen bent. Zijn er nog vragen dan hoor ik ze graag.

    Met vriendelijke groet,

    De Jonge Pensioenadvies

  • xx

    per 01-01-2007 is de nieuwe pensioenwet van kracht. Afkoop in verband met emigratie is helaas niet meer toegestaan.

    Gr,

  • Sernsak

    Wat een bemoeizucht van de regering. Het gaat natuurlijk om het graaien en weggeven

  • Patrick

    Ik heb deze informatie nog gevonden:

    Verdubbeling van het grensbedrag bij afkoop van pensioenaanspraken van emigranten is niet meer toegestaan.

    Het grensbedrag voor 2007 is gesteld op € 400.

    Wat betekend dat het nog steeds mogelijk is om je pensioen af te kopen.

  • linda

    let wel:

    Er is sprake van een (ZEER HOGE) boeteclausule van de belasting bij afkoop van het pensioen voor de 1e 10 jaar na vertrek en staat bekend als confiscerende aanslag.

    Informeer goed na bij de belasting of dit aantrekkelijk genoeg is voor jouw situatie.

  • Menno Heeling

    Wij nu 2 jaar in Griekenland en willen onse pensioenen afkopen wat zijn onse mogelijk heden

  • Gary Ferguson

    Ik woon al 5 jaar niet meer in Nederland maar heb in het verleden zeker een aantal jaren pensioenpremies betaald. Ik bezit niet de Nederlandse nationaliteit en ik ben ook niet van plan om terug te keren naar Nederland. Ik vroeg mij af wat er gebeurt met dat geld wat ik jarenlang hen afgedragen?!

  • Frans

    Je hebt er nog steeds recht op maar of jij of je nabestaanden er aan denken om het op te vragen over tig jaar is een tweede. Ik heb het 8 jaar geleden afgekocht toen ik naar het buitenland vertrok, die paar jaren pensioenpremie zetten toch geen zoden aan de dijk. Kun je er nu iets leuks van doen………..

  • setzekorn

    ik wil mij Pensioen afkopen voor emigratie.

    ik werk 22 jaar lang.

    Mvg Setzekorn