Afkoop klein pensioen

  • Lorenzo

    2 pensioenfondsen koopten het bedrag uit. Ik kreeg ca. 12 keer uitgekeerd geen 12,3 maar iets van 12.0 keer. Als ik mij verdedigde dat de verwachting leeftijd iets van 18 jaar is. (Van iemand dat 65 jaar bereik had) verdedigde zich om te zeggen dat omdat ik voor juli 1982 gescheiden (15 maart 1982)was en niet aan hun dat gemeld was nog rechten zijn bestaan voor mijn ex echtgenote??

    Hoe staat dit echt in de wet? Mag dat. Anders hadden ze ca. 17,…. betaald! Een gekke wereld, je werd bestolen terwijl je erbij staat!!

    Lorenzo

  • E.Toes

    Hallo Lorenzo,

    Het gaat in deze niet om een wet, maar om een Arrest van de Hoge raad. Ook wel bekend onder “Boon,- Van Loon” (mevrouw Boon en meneer Van Loon). Kort gezegd houdt dit Arrest in dat de helft van de door u opgebouwde aanspraken ten gunste komen van uw ex-partner (tenzij u onder huwelijkse voorwaarden getrouwd was), bij een echtscheiding. Dit heeft echter geen invloed op de factor die gebruikt wordt bij afkoop…. ik snap uw verhaal dus niet helemaal.

    De afkoopfactor ligt overigens op 65-jarige leeftijd doorgaans tussen de 12 en 13.

  • robert

    ik had laatst een brief gehad waarin ik een pensoentje van 900 euro bruto kon afkopen, maar helaas ben ik die brief kwijt geraakt, nu is mijn vraag of ik hiervan een herinnering krijg of dat het nu niet meer mogenlijk is, ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want het is echt noodzakelijk met vriendelijke3 groet rob.

  • E.Toes

    Hallo Robert,

    Of u een herinnering krijgt ligt aan het betreffende fonds..Ik weet dat het doorgaans wel de procedure is, maar niemand verplicht de uitvoerder om dit ook daadwerkelijk te doen. Wettelijk heeft u nog gewoon recht om af te kopen (neem ik even aan tenminste, aangezien zij u een brief gestuurd hebben). Als u het telefoonnummer hebt van het betreffende fonds zou ik hen gewoon even bellen en vragen of zij een nieuw formulier kunnen toesturen.

  • leon

    hallo

    ik heb zo.n 8 jaar in de metaalindustrie gewerkt ik krijg vanaf mijn 65 ste jaar 193 euro per maand

    ik weet dat een berekening met veel factoren te maken heb.

    maar mijn vraag is ik ben 35 jaar ….zou iemand mij kunnen vertellen wat ik ongeveer krijg als ik mijn pensioen nu afkoop?

    een heel grove berekening ben ik al blij mee

    gr