Renteniersplan Centraal Beheer Achmea

  • Robert

    Hallo,

    Er wordt in het renteniersplan per maand een premie ingelegd welke door Centraal Beheer wordt belegd.

    Op het nieuwe pensioenoverzicht staat een verwacht opgebouwd bedrag op 65 jarige leeftijd (uitgaande van een rendement van 4 % (bruto of netto ?).

    Van het op je 65 ste beschikbare bedrag (geen zekerheid volgens mij) wordt dan een pensioen aangekocht.

    Heeft iemand ervaring met het Centraal Beheer Achmea Renteniersplan ?

    Ik twijfel aan de zekerheid van mijn pensioen volgens deze manier van pensioen opbouwen.

  • E. Toes

    Beleggen is nooit zekerheid. Ik heb er geen ervaring mee, maar dit lijkt mij simpelweg een kapitaalverzekering (ongeveer). De 4% rendement is een schatting. (dit is overgens 4% over het ingelegde kapitaal, hier wordt op de pensioneringsdatum een bruto pensioenaanspraak van ingekocht.)

    Beleggen kan of heel voordelig uitpakken, of heel nadeling.

    Uiteraard is het ook afhankelijk van eventuele inflatie. Geld wat op dit moment een waarde heeft kan over 20 jaar nog maar de helft “waard” zijn. Maar over het algemeen wordt inflatie redelijk ingebouwd.

    het is geen fantastisch antwoord, maar simpelweg is beleggen nooit zekerheid . Het ligt er natuurlijk wel aan waar de betreffende verzekeraar precies in belegd.

    fijne jaarwisseling!

  • Frank

    zit zelf in zo'n plan…de 4% is een garantierente, dus dat is minimaal wat het oplevert….

    wat rendementsgegevens die CB elk jaar op mijn pensioenoverzicht heeft verstrekt

    2005: 4,9%

    2004: 5,3%

    2003: 5,5%

    2002: 5,8%

    2001: 6,2%

    2000: 6,5%

    1999: 6,8%

    1998: 7,1%

    1997: 7,4%

    1996: 7,7%

    1995: 7,7%

    ik kan mijn papieren over 2006&7 zo snel niet vinden, maar ben bang dat de dalende lijn van rendement aardig in de buurt begint te komen van het mimimum :-(

  • Robert

    Ik heb me inmiddels verder verdiept in deze materie.

    De rendementen zijn lager dan dat de grote pensioenfondsen gemiddeld behalen: er zal wel flink wat aan de Centraal Beheer strijkstok blijven hangen.

    Verder wordt op deze manier het overgrote deel van het op te bouwen kapitaal in de laatste jaren behaald.

    En als het rendement in die laatste jaren tegenvalt, valt ook het uiteindelijke opgebouwde pensioen tegen. Dit risico ligt volledig bij de werknemer.

    Voor de werkgever is een pensioenopbouw o.b.v. beschikbare premie daarintegen wel gunstig: hij loopt geen risico en weet vooraf aan elk jaar precies wat hij aan premie kwijt is.

  • w h aue

    Ik wil u een vraag stellen.

    Of het voor mij beter is om mijn pensioen per 1 dec 2013 in te laten gaan i.p.v. 1 sept 2014

    Ik heb vernomen dat per 1 jan 2014 er andere tarieven worden toegepast

    Kunt u mij hierbij adviseren

    heeft u mijn relatie nummer nodig?

    met vr.gr.

    W.H.Aue

  • Freek

    Hallo,

    Inderdaad de kosten gaan vanaf 1 jan 2014 behoorlijk omhoog. Door mijn levenslange pensioen in te laten gaan op 1 december 2013 krijg ik 20% meer uitgekeerd dan indien ik wacht tot mijn 65 jaar (2017). Dat blijkt uit de 2 offertes die ik bij CB heb opgevraagd.

    Groet,

    Freek

  • W.H.Aue

    Ik heb vandaag 11 december 2013 telefonisch contact met u gehad.

    Hierbij het verzoek om mij te informeren als ik mijn pensioen kenmerk 721178 per 1 september 2013 laat ingaan

    i.p.v. 1 september 2014

    Kunt u mij a.s.a.p. hierover informeren.

    Met vriendelijke groet,

    W.H.Aue