Renteniersplan Centraal Beheer Achmea

  • Robert

    Hallo,

    Er wordt in het renteniersplan per maand een premie ingelegd welke door Centraal Beheer wordt belegd.

    Op het nieuwe pensioenoverzicht staat een verwacht opgebouwd bedrag op 65 jarige leeftijd (uitgaande van een rendement van 4 % (bruto of netto ?).

    Van het op je 65 ste beschikbare bedrag (geen zekerheid volgens mij) wordt dan een pensioen aangekocht.

    Heeft iemand ervaring met het Centraal Beheer Achmea Renteniersplan ?

    Ik twijfel aan de zekerheid van mijn pensioen volgens deze manier van pensioen opbouwen.

  • E. Toes

    Beleggen is nooit zekerheid. Ik heb er geen ervaring mee, maar dit lijkt mij simpelweg een kapitaalverzekering (ongeveer). De 4% rendement is een schatting. (dit is overgens 4% over het ingelegde kapitaal, hier wordt op de pensioneringsdatum een bruto pensioenaanspraak van ingekocht.)

    Beleggen kan of heel voordelig uitpakken, of heel nadeling.

    Uiteraard is het ook afhankelijk van eventuele inflatie. Geld wat op dit moment een waarde heeft kan over 20 jaar nog maar de helft “waard” zijn. Maar over het algemeen wordt inflatie redelijk ingebouwd.

    het is geen fantastisch antwoord, maar simpelweg is beleggen nooit zekerheid . Het ligt er natuurlijk wel aan waar de betreffende verzekeraar precies in belegd.

    fijne jaarwisseling!

  • Frank

    zit zelf in zo'n plan…de 4% is een garantierente, dus dat is minimaal wat het oplevert….

    wat rendementsgegevens die CB elk jaar op mijn pensioenoverzicht heeft verstrekt

    2005: 4,9%

    2004: 5,3%

    2003: 5,5%

    2002: 5,8%

    2001: 6,2%

    2000: 6,5%

    1999: 6,8%

    1998: 7,1%

    1997: 7,4%

    1996: 7,7%

    1995: 7,7%

    ik kan mijn papieren over 2006&7 zo snel niet vinden, maar ben bang dat de dalende lijn van rendement aardig in de buurt begint te komen van het mimimum :-(

  • Robert

    Ik heb me inmiddels verder verdiept in deze materie.