prepensioen en scheiding

  • Manny

    In 2004 op 58 jarige leeftijd kwam ik met mijn werkgever overeen vervroegd met pensioen te gaan.

    Ik ontvang tot mijn 65 jarige leeftijd 80 % van mijn salaris.

    Hiervoor heeft mijn werkgever een koopsom bij een verzekeringsmaatschappij gestort.

    Begin vorig jaar ben ik gescheiden en betaal ik alimentatie. Nu claimt mijn ex in plaats daarvan 50 % van mijn uitkering.

    Mijn vraag is heeft zij daar nu al recht op of eerst in 2011 wanneer ik 65 jaar word?

  • E. Toes

    Hallo Manny,

    Prepensioen en Ouderdomspensioen vallen allebei onder de Wet Verevening. (een eventueel VUT-recht valt NIET onder de Wet Verevening).

    Uw ex-partner heeft op dit moment (ervan uitgaande dat u de Wet Verevening niet heeft uitgesloten in een echtscheidingsconvenant) dus recht op een bepaald gedeelte van uw prepensioen uitkering. Wanneer u 65 jaar wordt heeft zij tevens recht op een bepaald gedeelte van uw ouderdomspensioen.

  • Peter Jung

    Manny,

    Ik heb wat meer gegevens nodig dan je nu in je mail zet.

    Loopt je levenslange pensioen nog door en krijg je nu prepensioen uitgekeerd of is

    er sprake van een tijdelijk pensioen tot 65?

    Als dit het geval is zal je ex moeten wachten tot je 65 wordt.

    Als je levenslange pensioen vervroegd is ingegaan dan heeft je ex-partner helaas

    gelijk.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • E. Toes

    Daar ben ik het helaas niet helemaal mee eens, Manny zei dit:

    "In 2004 op 58 jarige leeftijd kwam ik met mijn werkgever overeen vervroegd met pensioen te gaan.

    Ik ontvang tot mijn 65 jarige leeftijd 80 % van mijn salaris.

    Hiervoor heeft mijn werkgever een koopsom bij een verzekeringsmaatschappij gestort."

    Als hij voor 1950 geboren is (waar ik vanuit ga) is er nog gefiscaliseerde opbouw mogelijk van een prepensioen regeling. Daarnaast geeft hij aan dat er een aanvulling op deze opbouw is gekomen van 80% van het laatst verdiende salaris , tot 65 jaar. Koopsom-gefinancieerd en dus gelijk afbetaald en valt dus niet onder de Wet Verevening. Een eventueel VUT-recht ook niet. Het daadwerkelijk opgebouwde prepensioen valt daarintegen wel onder de Wet Verevening en dient dus ook verevend te worden.

    Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar wellicht wil je het nader verklaren.

  • Manny

    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik ben geboren in 1946.Mijn voormalige werkgever betaalt mijn pensioenpremie tot mijn 65e door.

    ik ontvang nu een tijdelijk ouderdomspensioen ( zo wordt dit door Nationale Nederlanden genoemd)

    Ik zou oorspronkelijk per 1 februari 2009 met prepensioen zijn gegaan.

    bnvd voor uw reacties!

  • Potter

    Als er in 2004 door de werkgever is gestort, en er een (destijds) PSW-clausule op de polis is geplaatst, is de Wet Pensioenverevening volgens mij gewoon van toepassing.

    Mocht dat niet zo zijn, zal de polis in een eventuele huwelijkse boedel vallen, en moet de waarde daar worden verrekend, tenzij dit laatste in huwelijksvoorwaarden of echtscheidingsconvenant is uitgesloten.

    Aangezien de term “prepensioen” wordt gebruikt, ga ik er van uit dat er geen partnerpensioen op dit deel van de aanspraken is verzekerd, en dat dit laatste is ondergebracht in de regeling waar de werkgever nu nog premie voor betaalt.

  • M. Blankwater

    Ook ik zou hier informatie over willen hebben, van het pensioenfonds word ik niet wijzer. Nog is het zo dat wij voor de keuze staan om van de regeling gebruik te maken maar blijft er dan voldoende over om van te leven? Mijn man betaalt ook alimentatie waar we niet onderuit.

    M. Blankwater

  • Manny

    Hoi Peter,

    Welke rechtsgronden liggen aan jouw conclusie ten grondslag?

    bvd voor je snelle reactie.

    Manny

    Peter Jung schreef:

    >

    > Manny,

    >

    > Ik heb wat meer gegevens nodig dan je nu in je mail zet.

    > Loopt je levenslange pensioen nog door en krijg je nu

    > prepensioen uitgekeerd of is

    > er sprake van een tijdelijk pensioen tot 65?

    > Als dit het geval is zal je ex moeten wachten tot je 65 wordt.

    >

    > Als je levenslange pensioen vervroegd is ingegaan dan heeft

    > je ex-partner helaas

    > gelijk.

    >

    > Met vriendelijke groet,

    > Peter

  • Potter

    Geachte mevrouw Blankwater,

    Excuses voor de late reactie.

    Volgens mij is de conclusie van Peter Jung gebaseerd op de veronderstelling dat het om een VUT-regeling gaat tot 65 jaar. DAN heeft hij gelijk.

    Bij prepensioen en tijdelijk ouderdomspensioen geldt dat, als er sprake is van kapitaalopbouw voor dat soort rechten (dit is simpel te achterhalen uit een pensioenoverzicht: er moet dan staan wat uw ex meekrijgt bij beëindiging van het dienstverband), dit pensioen net als “gewoon” ouderdomspensioen moet worden verevend. Dat staat in art 2 van de Wet verevening van pensioenrechten bij scheiding.

    De complete tekst van die wet kunt u vinden op www punt wetten punt nl.

    Als u er niet uit komt, prik hier maar weer een berichtje.

    Potter

  • cees van eekelen

    geachte lezer,ik ben in 1991 gescheiden en had toen 23 pensioen opgebouwd,Er is in convenant niets over op genomen en mijn ex heeft er geen probleem van gemaakt.In 2008 ben ik met pre pensioen gegaan.IK ga echt met pensioen bij 65 jaar in 2013.Nu na 20 jaar scheiding heeft mijn ex een advocaat in de arm genomen om verhaal te halen op mijn ouderdomspensioen ,nabestaandepensioen en bovendien nog op mijn pre pensioen.Volgens het pensioenburo is de pre pensioenregeling bij het bedrijf waar ik werkte pas in 1998 ingegaan.Daarvoor was het soort vut regeling.Kan mijn ex nou toch aanspraak maken op een deel van pre pensioen?

    bij voorbaat dank

    cees