prepensioen, partnertoeslag & algemene heffingskorting

  • Rob Loos

    Volgende situatie betreft mijn schounouders (gehuwd):

    man, 68 jaar ontvangt AOW en een klein aanvullend pensioen

    vrouw, wordt dit jaar 60 jaar, ontvangt de AOW partnertoeslag en de algemene heffingskorting (ca. E2000/jaar) omdat zij niet werkt.

    dit jaar gaat het PGGM starten met uitkeren van het flexpensioen (ca. E3304/jaar) tot zij 65 jaar wordt.

    Het is duidelijk (en logisch) dat dit flexpensioen in mindering gebracht wordt op de AOW partnertoeslag, maar wat voor gevolgen heeft het voor de uitkering van de algemene heffingskorting. Als deze komt te vervallen dan gaan zij er ineens E2000/jaar op achteruit.

  • Menno Vierstra

    Hallo Rob,

    Ik zit met hetzelfde probleem en vraag daarom:Hoe is het verder gegaan.

    De groeten,

    Menno

  • E.Toes

    De algemene heffingskorting wordt sowieso verlaagd wanneer de persoon de 65-jarige leeftijd bereikt. Als de werknemer of uitkeringsgerechtigde 65 jaar of ouder is, is de algemene heffingskorting € 925 (niveau 2010).

    Hoe het precies zit met de algemene heffingskorting wanneer er sprake is van een pensioenuitkering weet ik niet. De belastingdienst zou dit echter wel moeten weten. Wellicht verstandig om even een belletje naar hen te wagen.

  • schakel

    Het is vreemd dat op deze pensioen-startpagina niemand aan de vragenstellers een antwoord heeft gegeven op een eventuele vermindering van de algemene heffingskorting als er inkomsten (uit pensioen) zijn. Hoewel dit item inmiddels verouderd is, zullen er vragen over de partnertoeslag en de algemene heffingkorting (bij sommigen beter bekend als: aanrechtsubsidie / huisvrouwenbelasting) blijven. Alsnog een toelichting.

    Wat betreft de partnertoeslag in de situatie van Rob was het al duidelijk: een uitkering aan de partner wordt volledig gekort op de partnertoeslag. Dit in tegenstelling tot arbeid van de partner uit tegenwoordig loon. Hierbij wordt voor 2/3 gekort boven een vrijgesteld bedrag van ruim € 2000 inkomsten.

    Voorbeeld: Inkomen partner is € 8000. De partnertoeslag wordt met (8000 - 2000) x 2/3 is € 4000 verminderd.

    Algemene heffingskorting bij niet of weinig verdienende partner: hierbij maakt het niet uit of het inkomen uit tegenwoordige of vroegere arbeid verkregen is. Een vuistregel is dat 1/3 deel van de inkomsten in mindering komt op de algemene heffingskorting. Maar dit geldt uitsluitend als er geen belasting is betaald bijvoorbeeld inkomsten als alfahulp of inkomsten die ondergebracht worden bij overige inkomsten.

    In het voorbeeld van Rob: uitkering PGGM € 3304 - zal er regulier belasting over de uitkering zijn geheven, circa € 1100. De algemene heffingskorting blijft dan gewoon € 2007 (jaar 2009) Als er minder belasting is betaald, zal er alsnog gekort worden op de algemene heffingskorting.

  • jpj

    Ik word 65 jaar mijn vrouw nog niet. word de algemene heffingskorting van de partnertoeslag afgetrokken ?

  • T

    Vanaf juli 2014 kan ik een klein pensioentje ontvangen van bruto 50 euro per maand. Ik ontvang nu ook de zogenaamde aanrechtsubsidie. Wordt er dan een korting toegepast?