toeslagen vergoeding vrijwilligerswerk

  • jann

    Geachte Lezer(s)

    Binnenkort hoop ik 65 jaar te worden. Mijn partner is 9 jaar jonger, werkt nog in deeltijd, Nu kom ik voor haar in aanmerking voor de toeslag. Van deze toeslag wordt een deel vrijgesteld, vervolgens nog 1/3 deel en de rest wordt van de toeslag afgetrokken.

    Nu wil ze echter nog minder uren gaan werken, en krijgt dus meer vrije tijd. Zij overweegt om vrijwilligerswerk te gaan doen in een Verzorgingshuis/Verplegtehuis.

    Voor dit werk komt ze in aanmerking voor een tegemoetkoming.

    Wordt deze tegemoetkoming als inomen gezien, of wordt dit niet belast.

    Ik vraag dit om te weten of dit gevolgen zal hebben voor de toeslag.

    Dankend voor moeite en antwoord(en), verblijf ik met vriendelijke groet,

    jann

  • E.Toes

    Hallo Jann,

    De wet Loonbelasting 1964 zegt het volgende in artikel 2, lid 1:

    1. Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.

    in artikel 2, lid 6 staat echter iets over vrijwilligers:

    6. Het eerste lid is eveneens niet van toepassing op personen die als vrijwilliger uitsluitend vergoedingen of verstrekkingen ontvangen met een gezamenlijke waarde van ten hoogste € 150 per maand en € 1 500 per kalenderjaar. Hierbij wordt onder vrijwilliger verstaan degene die niet bij wijze van beroep arbeid verricht voor een privaatrechtelijk of publiekrechtelijk lichaam dat niet is onderworpen aan de vennootschapsbelasting dan wel voor een sportorganisatie. Het desbetreffende lichaam is gehouden volgens ministeriële regeling te stellen regels opgave te doen van gegevens waarvan de kennisneming voor de uitvoering van de Wet werk en bijstand of de Wet investeren in jongeren, van belang is.

    Kort gezegd hoeft een vergoeding van minder dan 150 euro per maand (of 1500 euro per jaar) dus niet aangegeven te worden bij de fiscus. Het wordt dus niet als loon gezien, en wordt derhalve niet belast.

  • klazina 1

    Vergoeding is bedrag per uur vastgesteld door belasting.

    http://www.belastingdienst.nl/particulier/vrijwilligers/vrijwilligers-02.html

  • gpool

    LS, Krijgt een verzorgingstehuis een vergoeding van de overheid per vrijwilliger?

  • E.Toes

    Bij mijn weten niet, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee…

  • Jenne de jong

    Ik heb alleen een alimentatie en mijn zoon heeft wajong uitkering. Hij is 26 jaar en woont zelfstandig

    Wij willen allebij vrijwilligers werk gaan doen in het verpleegtehuis Innersdijk.

    Nu heb ik gelezen dat er een vrijwilligers toeslag is,komt zeker mijn zoon daar voor in aanmerking,of kan ik daar ok voor in aanmerking komen?

    We willen toch 3 middagen in de week dit gaan doen.

    Mijn zoon heeft pddnos en ik kan moeilijk aan een vaste baan komen vanwege mijn hersen infarkten.

    Hoeveel is de toeslag? permaand

    mvr. groet.

    J>W de Jong

  • van aken

    ik heb een uitkering,maar werk als vrijwilliger 25 uur per week bij een voetbalclub,via die gemeente.

    heb zelfs een jaar contract getekend ervoor,maar krijg geen vergoeding of iets anders.

    bestaat de mogelijkheid dat je via de belastingdienst iets kunt regelen????

    gr

    mat