afkoop klein pensioen

  • Henny Burger

    Ik heb in november 2009 een afkoopsom ontvangen en moet hier nu belasting over betalen. Ik moet 407.= euro terugbetalen aan de belasting.

    Ik heb bezwaar gemaakt, maar volgens de belastingdienst klopt mijn berekening niet. Als je in januari 65 wordt, dan krijg je belasting terug.

    Als je, zoals ik, in november 65 wordt, dan moet je betalen. Ik vind het schandalig, want je bent verplicht om een klein pensioen af te kopen.

    Al de mensen die in dezelfde situatie zitten als ik, worden volgens mij bestolen. Want je krijgt niet iedere maand een bedrag, al is het nog zo klein

    uitbetaald, terwijl je er jaren voor hebt gewerkt. Kunt U mij zeggen hoeveel procent een afkoopsom bedraagd voor de belasting?

    vriendelijke groeten,

    Henny Burger

  • E.Toes

    Hallo Henny,

    Doorgaans wordt het bijzondere tarief gehanteerd voor het afkopen van een pensioenrecht. Het bijzondere tarief bedraagt ongeveer 33%.

    Het bijzondere tarief wordt gehanteerd omdat het een eenmalige uitkering betreft.

    Het kan zijn dat uw totale inkomen over het jaar ervoor zorgt dat er uiteindelijk mee belasting betaald had moeten worden, dit kan de oorzaak zijn van de naheffing. Ik begrijp niet helemaal waar het verschil vandaan komt dat er sprake is van belastingteruggave bij het bereiken van de 65 jarige leeftijd in januari, en een naheffing bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd in november….

  • Siny

    Ja, het scheelt nogal wat of je op nieuwjaarsdag of oudejaarsdag geboren bent.

    Waarom ook het pensioen niet afkopen in januari van het jaar NADAT je 65 geworden bent?

    Plus dan natuurlijk de (maandelijkse) uitkeringen, die je mis gelopen bent, in één keer erbij.

    Dan zou je het lagere belastingtarief betalen.

    Mag dat?

  • Paul

    Beste Siny,

    Eigenlijk zijn dit vragen die beter passen op het belastingprikbord. Voor zover ik weet, heeft het te maken met 2 dingen:

    1. Voor je 65-ste ben je nog premie voor AOW en een paar andere volksverzekeringen verschuldigd en daarna niet. De afkoop vindt plaats voor de uitkering ingaat, derhalve dus op de dag voor je 65 wordt. Daardoor ben je die premies verschuldigd. Als je in november jarig bent, ben je zo in dat jaar 11 maanden premie verschuldigd, en als je in januari 65 wordt maar 1 maand.

    2. Bij de inhouding wordt gewerkt met wettelijk voorgeschreven tabellen voor de loonheffing. De inhoudingsplichtige (het pensioenfonds of de verzekeringsmaatschappij dus) kan niet zien wat je naast die afkoopsom aan inkomen hebt. Omdat de inkomstenbelasting ‘progressief’ heft (de belasting wordt qua percentage steeds meer naarmate het inkomen hoger is), moet je bijbetalen om het verschil tussen de te lage inhouding en de echt verschuldigde belasting recht te trekken.

    Paul

  • Nevea

    This website makes tihngs hella easy.