Pensioen defensie telt niet mee?

  • Alex

    Ter intro: als TS (een soort kvv) heb ik totaal 8 jaar als militair gediend bij de landmacht (1979 - 1989). Daarna ben ik bij een waterleidingbedrijf gaan werken waar het pensioen bij de ABP is onder gebracht. Inmiddels heeft de overheid het beheer pensioen van TS-ers bij de ABP onder gebracht.

    Omdat er in het jaarlijkse pensioenoverzicht met geen woord gerept wordt over mijn militair verleden heb ik de ABP er nader over gevraagd. Het antwoord is (ik citeer) dat de militaire periode bij de ABP wel is geregistreerd, maar dat de registratie in mijn ABP geen invloed heeft op de berekening van mijn pensioenaanspraken.

    Het kan toch niet zijn dat ik over een bepaalde periode pensioenpremie betaald heb en dat het vervolgens niets meer dan een registratie oplevert. Ik ga ervan uit dat ik ook over die periode voor het pensioen moet meetellen. Een voorbeeld: collega’s die ooit gevaren hebben krijgen naast hun pensioen van ABP een pensioen die ze ooit via hun reders aangegaan zijn.

    Hoe zit het nu? Hoe krijg ik in de toekomst toch pensioen over mijn dienstperiode waar ik volgens mij toch recht op heb?

    Bij voorbaat dank voor jullie hulp. Alex.

  • E.Toes

    Hallo Alex,

    Dit valt erg moeilijk te beoordelen voor ons.. De betaalde premie kan bijvoorbeeld risicopremie geweest zijn, waarbij u niets opbouwt maar wel verzekerd bent “tegen” overlijden en/of arbeidsongeschiktheid.

    De enige die u de daadwerkelijke reden kan vertellen is het ABP.. zij hebben een wettelijke verplichting om zo volledig en duidelijk mogelijk te zijn in de communicatie naar de deelnemers van het fonds, en zijn derhalve dus verplicht om u meer informatie te geven.

  • Harry

    Alex.

    In ben van 1972 tot 1978 werkzaam geweest bij Defensie en toen overgestapt naar een ander overheidsorgaan.

    Het is inderdaad waar dat je op je UPO niet ziet dat je bij Defensie hebt gewerkt, maar dat kan je wel op andere wijze zien, want het telt wel mee.

    Je kunt bij het ABP een persoonlijke inlogcode aanvragen voor je eigen digitaal overzicht. Als je deze code hebt log je in, ga naar mijn gegevens en dan naar berekeningsgegevens. Daar zal vermeld staan als ingangsdatum de dag dat je bij defensie in dienst bent getreden.

    Onder het kopje werkgevers staat defensie niet vermeld.

    succes

  • LocoPadre

    Ik meen me te herinneren dat TS'ers en KVV'ers een premie kregen, wanneer zij de dienst verlieten, misschien dat dat er mee te maken heeft.

    Voordat het militair pensioen werd ondergebracht bij het ABP werd het pensioen van het defensiebudget betaalt.

    De premie-afdracht kwam bij defensie terecht, maar er werd verteld dat Defensie je pensioen en de AOW-premie betaalde. Weinigen wisten dat, alleen diegenen die bij het Directoraat Financieel Beheer werkten.

    Bij de vertrekpremie werd ook met het pensioen rekening gehouden. M.a.w. er werd niet over uitgeweid dat het pensioen ook werd uitbetaald.

    ZO is mij dat destijds bij mijn dienstverlating vertelt.

    Zeker het informeren waard bij Defensie op de Freekkazerne, vragen naar Directoraat Financieel Beheer.

    Verder, kun je op de site van de FNV-AFMP je vraag stellen, ook al ben je geen lid.

    En inderdaad kun je op je eigen ABP-account zien hoe of wat en wat je wel krijgt.

    Tevens op Mijn pensioenoverzicht

    succes

    een ex -beroeps

  • Andre

    Beste collega's en of lezers,

    Lees dit eens:

    http://www.acom.nl/default.aspx?pageId=24&newsId=604

    Groetjes Andre

  • schage m

    Hallo

    ik heb als ts gediend en afgezwaaid 1978/1984 en daarna als reserve gediend tot 2010 ik heb wel bericht gekregen van het ABP hoeveel pension ik krijg.

  • v.bakker

    Alex Schreef:

    ——————————————————-

    > Ter intro: als TS (een soort kvv) heb ik totaal 8

    > jaar als militair gediend bij de landmacht (1979 -

    > 1989). Daarna ben ik bij een waterleidingbedrijf

    > gaan werken waar het pensioen bij de ABP is onder

    > gebracht. Inmiddels heeft de overheid het beheer

    > pensioen van TS-ers bij de ABP onder gebracht.

    >

    > Omdat er in het jaarlijkse pensioenoverzicht met

    > geen woord gerept wordt over mijn militair

    > verleden heb ik de ABP er nader over gevraagd. Het

    > antwoord is (ik citeer) dat de militaire periode

    > bij de ABP wel is geregistreerd, maar dat de

    > registratie in mijn ABP geen invloed heeft op de

    > berekening van mijn pensioenaanspraken.

    >

    > Het kan toch niet zijn dat ik over een bepaalde

    > periode pensioenpremie betaald heb en dat het

    > vervolgens niets meer dan een registratie

    > oplevert. Ik ga ervan uit dat ik ook over die

    > periode voor het pensioen moet meetellen. Een

    > voorbeeld: collega’s die ooit gevaren hebben

    > krijgen naast hun pensioen van ABP een pensioen

    > die ze ooit via hun reders aangegaan zijn.

    >

    > Hoe zit het nu? Hoe krijg ik in de toekomst toch

    > pensioen over mijn dienstperiode waar ik volgens

    > mij toch recht op heb?

    >

    > Bij voorbaat dank voor jullie hulp. Alex.

  • Peter Jung

    Hallo,

    Neem aan dat het gaat om pensioenjaren doorgebracht voor je 25 verjaardag.

    Mij is niet bekend of je op dat moment al pensioen opbouwde.

    Je zal moeten uitzoeken of er op het moment dat je in dienst was al sprake

    was van een pensioentoezegging voor dienstjaren tot je 25e verjaardag.

    Kan je wellicht nog aantonen dat je pensioenpremie afgedragen hebt aan

    het AMP?

    Vrgrt,

    Peter

  • Peter Jung

    Goede middag,

    Vandaag contact gehad met het ABP. De regeling van het AMP toen, was nagenoeg

    gelijk aan die van het ABP.

    ABP geeft nu aan dat je pensioen opbouwde vanaf het moment dat je 18 werd.

    Er is dus een gerede kans dat dat binnen het AMP ook het geval was.

    Het ABP moet je dat kunnen vertellen.

    Vrgrt,

    Peter