vraag over boon van loon arrest

  • corry koopman van doeland

    Kan iemand mij doorgeven hoe dit zit

    Mijn man is in 1984 gescheiden en is in juni 2005 met pensioen gegaan .

    Nu heeft zijn ex vrouw in 2007 een verzoek ingediend om haar deel van zijn pensioen op te eisen . Wij waren hier van niet op de hoogte en moeten nu met terug werkende kacht haar gedeelte terug betalen en iedere maand een bepaald bedrag overmaken .

    Dit heeft de rechtebank beslist .

    Nu las ik afgelopen zaterdag in de Telegraaf dat er een verjaring op zit van 20 jaar om het pensioen op te eisen .

    Zijn ex vrouw kwam pas na 23 jaar hier mee op de proppen .

    Nu is onze vraag :

    Zit er een verjaring op de Boon van Loon arrest?

    Zo ja ,kan iemand ons een tip geven hoe wij dit dan kunnen oplossen ??

    Al heel erg bedankt

  • Peter Jung

    Hallo Corry,

    Ik moet je helaas teleurstellen. Er zit geen verjaring op het Boon van Loon arrest.

    Zie ook: pagina 3,6 en 7 van mijn website.

    In BW 3 art 179 2e lid staat vermeld dat te allen tijde verdeling van een

    gemeenschappelijk goed gevorderd kan worden.

    Richting Telegraaf is het laatste woord hierover ook nog niet gezegd. Ik heb de

    Telegraaf hierover al geinformeerd en verwezen naar het betreffende Wetsartikel.

    Ze hebben wel al bevestigd maar nog niet inhoudelijk gereageerd.

    Vrgrt,

    Peter

    .

  • Peter Jung

    Hallo Corry,

    Zie antwoord Telegraaf op pagina 7 van mijn website.

    Vrgrt,

    Peter

  • Frans Pieters

    Blijkens onderstaande uitspraak Gerechtshof Arnhem 12 mei 2009, BJ3742, geldt wel een verjaringstermijn van 20 jaar. Dit is de meest recente uitspraak dd 12 mei 2009. In een aantal situaties hebben indertijd bij de scheiding beide partners het standpunt ingenomen dat ze later niets meer met elkaar te maken wilden hebben. Mede daarom werden goederen voor het overgrote deel overgelaten aan de ex-vrouw zeker als er kinderen bij betrokken waren. Ook andere voordelen zoals een ruime alimentatie en de verdeling van de opbrengst bij verkoop van het huis werden daarbij door de vrouw graag aanvaard. De ex-partner ging dus uiteraard niet werken (want anders verviel de alimentatie) en het gevolg van jaren lang niet werken was: geen pensioenopbouw. In de afgelopen 5 jaar zijn deze ex-partners (meestal dus de ex-vrouwen) wakker geschut door berichten dat zij toch alsnog een evenredig deel van het pensioen konden opeisen. Boontje kwam om zijn Loontje en wel in de vorm van een maandelijks te ontvangen bedrag. Let wel: het gaat hier om het pensioendeel dat door de man is verdiend. In mijn situatie: de vrouw ging daarbij 's morgens om 9 uur de deur uit om te tennissen, met de hond te wandelen en sociale contacten te leggen. In mijn situatie daar bij ook nog meerdere keren in de vorm van korte en langdurige buitenechtelijke relaties.

    Dan vind ik onderstaande uitspraak dus echt: Boontje komt om zijn Loontje! Mocht dit ooit nog voorgelegd worden aan de Hoge Raad in hoger beroep, dan hoop ik dat de rechters het principe van billijkheid in acht nemen in relatie tot de termijn waarop de claim wordt gelegd.

    Gerechtshof Arnhem 12 mei 2009, BJ3742

    Pensioenverrekening Boon/Van Loon, rechtsvordering verjaard. Art. 3:303 BW

    Het geschil tussen partijen komt er op neer dat de vrouw vordert dat het door de man opgebouwde pensioenrecht tussen hen wordt verrekend (HR 27 november 1981, NJ 1982, Boon/Van Loon). Zij stelt dat het pensioen valt binnen de “Boon/Van Loon” criteria en dat een regeling over het pensioen in het echtscheidingsconvenant simpelweg is vergeten zodat verdeling nog moet volgen. De Rechtbank heeft deze vordering afgewezen. Het Hof overweegt dat de vrouw geen belang heeft bij behandeling van haar grieven. Als haar grieven falen, blijft het bestreden vonnis in stand. Als één van haar grieven slaagt, dient het Hof het niet prijsgegeven verweer van de man over de verjaring ex artikel 3:306 BW te beoordelen. Dit verweer van de man slaagt naar het oordeel van het Hof. Dit heeft tot gevolg dat het bestreden vonnis in stand blijft. Het Hof overweegt daartoe dat door inschrijving van de echtscheidingsbeschikking de huwelijksgemeenschap wordt ontbonden en de deelgenoten verdeling daarvan kunnen vorderen. Ex. artikel 3:306 BW geldt in casu een verjaringstermijn van 20 jaar. Met de man is het Hof van oordeel dat deze termijn is gestart op de datum van de inschrijving van de echtscheidingsbeschikking. Dit betekent dat als de vrouw al een vordering op de man heeft, de vordering van de vrouw op 6 april 2002 is verjaard. De dagvaarding van de vrouw dateert van 19 april 2007. Gesteld noch gebleken is dat de vrouw die verjaringstermijn heeft gestuit. Volgt bekrachtiging van het bestreden vonnis.

    JWB Rechtspraak 2009-378

  • Peter Jung

    Goede middag Frans,

    Geen enkele scheiding is hetzelfde. Op de wijze waarop jij je huwelijk beschrijft kan ik me voorstellen

    dat je er zo over denkt. Zonder kennis had ik er waarschijnlijk precies zo over gedacht.

    Er zijn even zo veel scheidingen bekend waar de vrouw wel met kinderen achterblijft en doordat de

    kinderen te klein zijn (nog) niet aan werken toekomt. Op het moment dat de kinderen groot genoeg

    zijn heeft de vrouw een dusdanige leeftijd dat het niet altijd even gemakkelijk is om een baan te vinden.

    Maar dat terzijde.

    Op het moment dat je in gemeenschap van goederen getrouwd bent valt al hetgeen je verdient in

    de gemeenschap, met andere woorden kwam aan jullie beiden toe. Gesteld kan dus worden dat de

    pensioenpremies onttrokken zijn aan de gemeenschap.

    Pensioen is niets anders als een vorm van uitgesteld salaris. Doordat de pensioenpremie ontttrokken

    wordt aan de gemeenschap kan dus gesteld worden dat je ex-partner ook recht heeft op een gedeelte

    van dat uitgestelde salaris.

    Zolang ze in de kleine kinderen zit en niet aan werken toekomt zal je (kinder)alimentatie moeten betalen.

    Als ze uit de kleine kinderen is, kan je een herziening aanvragen van de alimentatie.

    Als de alimentatie door wat voor oorzaak dan ook doorloopt tot aan de pensioendatum, zal als het

    goed is de alimentatie stoppen op de pensioendatum en in plaats daarvan zal een stukje pensioen

    uitgekeerd worden.

    Mij is de zaak in Arnhem bekend. Ik ben van mening dat het Boon van Loon arrest niet kan verjaren.

    In Burgerlijk Wetboek 3 artikel 178 staat vermeld dat te allen tijde verdeling van een gemeenschappelijk

    goed gevorderd kan worden. In BW3 art 306 staat vermeld dat de rechtsvordering alleen verjaard als

    de Wet niet anders bepaald. En dat staat nu net wel vermeld in artikel 178.

    De rechtsvordering vangt ook niet aan op de datum scheiding, maar op de datum waarop het bezit

    verkregen wordt en dat kan alleen maar de pensioendatum zijn.

    Er zou alleen sprake kunnen zijn van een rechtsvordering als overeengekomen zou zijn het

    pensioen in de boedelscheiding te verrekenen, dus in de vorm van een afkoopsom.

    Gezien je reactie zijn jullie dit niet overeengekomen.

    Nogmaals, ik kan me je reactie voorstellen, maar het is mijn mening en laat ik het zachtjes

    uitdrukken, dat de rechtbank zich vergist heeft.

    Vrgrt,

    Peter

  • Frans Pieters

    Geen enkele scheiding is inderdaad hetzelfde en daar mee is ook het recht op verdeling van pensioen niet zonder meer voor iedereen hetzelfde. Er spelen afspraken een rol die indertijd, 26 jaar geleden, gemaakt zijn, de verdeling van de goederen en omstandigheden waaronder de scheiding is tot stand gekomen. In veel publicaties wordt er zonder meer van uit gegaan dat verevening van pensioen moet wordt gerealiseerd, terwijl dat vanuit die situatie van 26 jaar geleden helemaal niet zo vanzelfsprekend is binnen het Boon van Loon arrest. Dan speelt ook de vraag naar ‘billijkheid’ een rol. Het zou wijs zijn als deze nuancering in die publicaties en websites naar voren kwam.

  • Peter Jung

    Hallo Corry,

    In de Telegraaf van 28 mei 2011 is door de Telegraaf een rectificatie geplaatst!

    Bladzijde TA13, links onder. Ze verwijzen naar het artikel van eind april.

    Ik citeer: Bij nader inzien zal van verjaring echter waarschijnlijk geen sprake zijn!

    Peter

  • k.schoonbeek

    Mijn ouders zijn gescheiden. Het pensioenbedrag is in 1987 vastgesteld. Dit betrof een bedrag van 1078 gulden. Mijn vader is in 2001 met pensioen gegaan. Hij maakt maandelijks dit bedrag omgerekend in euro's over.

    Zit er ook een indexering (net zoals bv alimentatie} op dit bedrag of blijft dit bedrag altijd hetzelfde.

    Groet Karin Schoonbeek

  • Peter Jung

    Hallo Karin,

    Vanaf het moment dat het opgebouwde pensioen van je vader geïndexeerd wordt,

    dient het te verrekenen pensioen eveneens geïndexeerd te worden.

    Zie ook pagina 8 van mijn website.

    De Hoge Raad heeft op 6 oktober 2006 hier een uitspraak over gedaan.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • f.c.b.prins

    geacht forum

    mijn ex man en ik zijn getrouwd in 1950 in 1990 zijn wij gescheiden .

    Bij de scheiding heb ik bedongen de helft van het opgebouwd pensioen

    dat heb ik gekregen, wel via mijn ex man , waar ik niet blij mee ben geweest en nog niet

    en weet ook niet, of ik mijn deel van het pensioen wel krijg

    er zijn ook strubbelingen geweest met de betaling, dat heb ik op weten te lossen

    en ben er achter heen geweest ,om het pensioen op mijn rekening te krijgen ,maar het was te laat , mijn ex man had dat voor zijn pensionering moeten berichten ,aan het pensioen fonds

    u begrijpt dat ik daar nooit blij mee ben geweest

    en nu mijn vraag kunt u,of is er een weg ,dat het pensioen waar ik recht op heb als nog op mijn rekening wordt gestort

    met vriendelijke groet

    mevr; f.c.b.prins