Van Prepensioen naar Pensioen

  • TopCat

    Na 3 jaar prepensioen te hebben ontvangen ben ik inmiddels 65 jaar geworden. Het pensioenfonds is gestopt met uitkeren van het prepensioen. Logisch…

    Maar prepensioen gaat na het behalen van de 65 jarige leeftijd over in “gewoon” pensioen. Het pensioenfonds beweert echter dat ik door het prepensioen mijn “gewone” pensioenrechten verbruikt heb.

    Mijns inziens is dit niet juist en bij de aanvraag van het prepensioen is hierover ook met geen woord gerept.

    Wie weet hier meer over?

    B.v.d.

    T.C.

  • TopCat

    Dit prikbord wordt welliswaar niet “druk bezocht”, maar is er niemand die hier iets meer van weet??

    T.C.

  • Peter Jung

    Hallo T,

    Hier kan je alle kanten mee op. Neem aan dat sprake was van een individueel pensioen.

    Je hebt er kennelijk voor gekozen om de spaarpot (lees reserve) in de vorm van een

    tijdelijk ouderdomspensioen in drie jaar te laten uitkeren.

    Je zal ongetwijfeld voordat je met prepensioen ging bewijzen gehad hebben waaruit

    blijkt wat er precies verzekerd was.

    Kortom zonder onderliggende stukken kan ik er geen kant mee op.

    Als je van mening bent dat jou iets anders is toegezegd zal je e.e.a. hard moeten kunnen maken.

    Ik wil je best helpen, maar zo kan ik er niks mee.

    Vrgrt,

    Peter

  • h bekhuis

    ik ga 26 augustus 2013 van prepensioen naar pensioen gaat mijn uitkering de 26 in of 1 aug.en schuift ik nu nog een maand op door de nieuwe regeling op gaat dat in 2014 in

  • Peter Jung

    Hallo H. Bekhuis,

    Of je pensioen ingaat op de 26e of 1 augustus of 1 september

    moet blijken uit het pensioenreglement van je werkgever.

    Hiervoor kan je dus het beste contact zoeken met je werkgever of de betrokken verzekeraar.

    Je AOW gaat in op 26 september 2013.

    Vrgrt,

    Peter

  • bloom

    Ontvang je minder pensioen als je gebruik maakt van prepensioen?

  • Peter Jung

    Hallo Bloom,

    Dat zou kunnen, als je een gedeelte van de opbouw van je levenslange pensioen gebruikt om

    het prepensioen te financieren.

    Er zijn ook werkgevers waar de levenslange opbouw tot 65 doorloopt en het prepensioen volgens

    CAO een bepaald percentage is van bijvoorbeeld je salaris op 1 januari van het jaar waarin

    je met prepensioen gaat.

    Daarnaast betaal je tot je 65-jarige leeftijd meer belasting over de eerste schijf dan na je

    65e verjaardag.

    Om te weten hoe dat bij jou werkt zal je contact moeten zoeken met je werkgever en/of

    pensioenuitvoerder.

    Vrgrt.

    Peter