Waarom geen partnerpensioen?

  • Sissi

    L.S.,

    E.e.a. snap ik niet, gezien de ontwikkelingen van pensioenleeftijd en ouder worden van den mens. Het volgende mijn man was weduwnaar toen ik hem trouwde, echter ik zal geen partnerpensioen krijgen,want hij was al met pensioen toen ik hem trouwde.

    Maar hij heeft altijd wel premie betaald voor partnerpensioen, die zijn overleden vrouw ook nooit zal kunnen genieten en ik door de leeftijd (lees zijn pensioenleeftijd) dus ook niet. Dit klopt toch niet???

    Ik zou het anders vinden als hij een ex-vrouw zou hebben en die daardoor recht zou hebben op partnerpensioen, nu echter zal dit partnerpensioen geheel komen te vervallen heb ik begrepen, dat klopt toch niet ?

    Wie kan mij iets vertellen hierover, of mij verder op weg helpen

    alvast bedankt

    Sissi

  • Peter Jung

    Hallo Sissi,

    Op het moment dat je man weduwnaar werd verviel het partnerpensioen. Het verzekerde partnerpensioen

    was verzekerd op basis van de leeftijd van je partner en de leeftijd van zijn overleden vrouw.

    Is een kwestie van risico.

    Als je met hem getrouwd zou zijn voordat hij 65 jaar en hij was op dat moment nog actief verzekerd

    geweest dan had de zaak anders gelegen.

    De premiebetaling eindigt normaal gesproken op het moment dat de verzekerde 65 jaar wordt of

    uit dienst treedt.

    Denk eens in, dat je stel 30 jaar jonger zou dan je echtgenoot, dan is de kans zeer wel

    gerechtvaardigd dat je echtgenoot eerder komt te overlijden dan jezelf. E.e.a. zou betekenen dat de

    premie voor het partnerpensioen kilometers hoger had moeten liggen dan nu waarschijnlijk het

    geval is geweest. De verzekeraar moet immers zo goed als zeker tientallen jaren langer uitkeren

    dan waarmee hij oorspronkelijk rekening had gehouden!

    Het risico zou oneindig veel hoger gelegen hebben.

    Zo'n risico zal de verzekeraar nooit willen lopen.

    Vrgrt,

    Peter