Overgang naar nieuwe pensioenregeling

  • Peter

    Mijn werkgever heeft besloten om (met terugwerkende kracht) per 1 januari 2014 de pensioenregeling te wijzigen.

    Van een middelloonregeling wordt (is) overgestapt naar een beschikbare premieregeling.

    De OR heeft hier zijn goedkeuring aan gegeven en voor de medewerkers zijn informatiebijeenkomsten gehouden.

    Nu zijn er brieven aan de medewerkers verstrekt met daarin nogmaals de verschillen tussen beide pensioenvormen en bijgevoegd

    zit een antwoordformulier waar je op kunt verklaren akkoord te gaan met de wijziging en daar gaan mijn vragen over:

    In hoeverre kan een OR voor jou als medewerker bepalen wat er met jouw geld gebeurt. Er gaat met jouw geld belegd worden en het risico

    ligt nu alleen bij de werknemer.

    Daarnaast vind ik het heel vreemd dat de werkgever je vraagt om voor akkoord te tekenen voor een wijziging welke al in januari 2014 is uitgevoerd.

    Vervolgens heeft de werkgever ook al laten weten dat je tóch deel gaat uitmaken van de nieuwe regeling als je niet instemt. De werkgever zal dan

    in een later stadium in overleg met je treden over de exacte juridische impact.????

    Op de salarisstroken van juli staat voor het eerst voor alle medewerkers al de nieuwe pensioenpremie. Dit is voor iedereen een hogere premie maar iedereen wordt door de werkgever gecompenseerd.

    Dat is mooi maar er worden dus zaken gewijzigd zonder goedkeuring.

    De belangrijkste reden voor de switch is dat de werkgever minder kosten heeft en dat ze niet voor verrassingen komen te staan. Daar kan ik een heel eind in meegaan maar de wijze waarop ze dit pogen te doen vind ik dubieus.

    Ben benieuwd naar de reacties.

    Groet,

    Peter

  • Peter Jung

    Hoi Peter,

    Jullie ondernemingsraad, gekozen door de werknemers van het bedrijf, heeft kennelijk

    de onderhandelingen gevoerd over de nieuwe regeling.

    Je geeft ook aan dat de werkgever jullie geïnformeerd heeft over de nieuwe regeling.

    Ik zou als ik jou was, de ondernemingsraad hierop aanspreken.

    Vrgrt,

    Peter