Waardeoverdracht vraagje(s)

  • Mark

    Hoi allemaal,

    Wat fijn dat je hier laagdrempelig vragen kan stellen. Ik zit namelijk met een waardeoverdracht. Ik heb geprobeerd in te lezen, maar het blijft lastig.

    Ik heb een waardeoverdracht voorstel gekregen en naar aanleiding daarvan een paar vragen:

    1) In het voorstel wordt partnerpensioen genoemd. Dit is bij mijn oude pensioenuitvoerder 495,04 en bij mijn nieuwe 0,00. Dit lijkt me raar. Of komt dit doordat het misschien op risicobasis is opgebouwd? (Zoiets las ik ergens, maar kon er de vinger niet op leggen). Misschien had ik het partnerpensioen wel eerst moeten uitruilen naar mijn eigen pensioen???

    2) Mijn normale pensioen gaat van 1129 naar 1400 euro. Dit lijkt me goed. Zeker omdat de pensioenleeftijd van 67 naar 65 gaat in deze regeling.

    3) Kan ik mijn partnerpensioen laten staan en alleen mijn eigen pensioen overzetten? Of kan dat niet. Of misschien eerst nog het partnerpensioen uitruilen en vervolgens een nieuwe waardeoverdracht doen? (Als dat nog kan uberhaupt….)

    Hoop dat iemand wat antwoorden heeft voor mij! Alvast hartelijk bedankt!

  • Peter Jung

    Hallo Mark,

    Als je gehuwd of samenwonend bent zou het normaal zijn als het partnerpensioen

    bij de nieuwe pensioenuitvoerder ook weer omgezet zou worden naar partnerpensioen.

    Dat partnerpensioen is in principe eigendom van de meeverzekerde partner en wordt

    kennelijk bij de nieuwe pensioenuitvoerder omgezet naar ouderdomspensioen.

    Ingeval van waarde-overdracht zal je partner moeten mee tekenen. Het zou wel zo

    netjes van de nieuwe pensioenuitvoerder als je partner daar op attent gemaakt zou

    worden door de nieuwe pensioenuitvoerder. Maar waarschijnlijk gebeurt dat niet.

    Als ze tekent heeft ze, zonder dat ze daar erg in heeft, toestemming gegeven om

    het partnerpensioen te converteren naar het ouderdomspensioen.

    Niet zo netjes van de nieuwe pensioenuitvoerder.

    Bovenstaande is dus mede een oorzaak dat je ouderdomspensioen van € 1129 naar

    € 1400 gaat.

    In geval van scheiding zou ze bij de oude pensioenuitvoerder een

    Bijzonder Partnerpensioen ontvangen hebben. Bij de nieuwe pensioenuitvoerder

    is dat alleen het geval als ingeval van uitdiensttreding een partnerpensioen

    toegekend wordt.

    Vrgrt,

    Peter