Pensioengat

  • <<D?P?T?R>

    Vraagje,

    In het verleden ben ik diverse malen van werkgever veranderd, ook ben ik 'n keer

    anderhalf jaar werkeloos geweest, tijdens deze periode volgde ik een opleiding met behoud van een WW uitkering maar was nog geen 40 jaar wat betekend dat ik die tijd (anderhalf jaar) geen pensioen heb opgebouwd.

    Inmiddels ben ik samen met 26 collega's ontslagen omdat het buro waar wij voor werkten failliet is gegaan.

    Inmiddels heb de de leeftijd van 43 jaar bereikt wat wil zeggen dat het VPF aan mijn pensioen verplichtingen zal voldoen tijdens de periode dat ik werkeloos ben.

    Naar zeggen van een pensioen-expert heb ik nu dus een pensioengat, betrekking hebbende op de jaren vooraf gaande aan het 40ste jaar.

    VRAAG??

    Ik heb 2 spaarrekeningen die een minnimale looptijd moeten hebben van 15 jaar, daar zij anders aan het eind van de rit niet belastingvrij zullen zijn.

    Een rekening betaalde ik deels met mijn bedrijfsspaarregeling, de ander betaalde ik zelf van mijn prive geld.

    Nu heb ik gehoord dat in sommige gevallen spaarrekeningen belasting vrij zijn wanneer men een pensioengat heeft.

    Kan iemand me hiermee op weg helpen, misschien een instantie die een en ander voor me kan uitzoeken, dit omdat ik absoluut van deze materie niets af weet.

    grtzzzzzzzzzz

  • Simon

    Beste DEPETER,

    Om te beginnen het verhaal “pensioengat”.

    Meer dan 90% van Nederland zit met een pensioengat; geen pleister op de wonde, maar meer om aan te geven, dat het OF niet echt een probleem hoeft te zijn OF zo'n beetje heel Nederland een probleem heeft.

    Dat laatste is het in ieder geval niet.

    Met een pensioengat wordt veelal bedoeld, dat iemand, die met pensioen gaat (of die nog pensioen aan het opbouwen is, zoals jij), in staat dient te zijn 70% van zijn laatstverdiende loon als pensioen over te houden.

    Wanneer je dat niet haalt (en dat geldt dus voor vrijwel iedereen) spreekt men van een pensioengat.

    De vraag die beantwoord moet worden is:

    Wat vind jezelf (naar de huidige maatstaven) een redelijk pensioen als je straks 65 wordt, waarmee je een naar jouw inschatting aangenaam leven kunt leiden.

    In heel veel gevallen in mijn (recente) advies-verleden, lag dat niveau veel lager dan die zogenaamde 70% en werd er ondanks “pensioenbreuken”en “vermeende pensioengaten” meer dan genoeg opgebouwd voor de desbetreffende relaties.

    Die hadden dus wel een pensioengat, maar geen pensioenprobleem.

    Het is dus maar hoe je het ervaart.

    In jouw situatie kan ik me voorstellen (zeker wanneer je helemaal niet thuis bent in deze materie), dat je allerlei leeuwen en beren op de weg ziet, wanneer iemand je opmerkzaam maakt op het bestaan van een pensioengat.

    Doe het volgende (of laat een financieel planner het voor je doen, tegen een uurtarief):

    Zet op een rij wat er WEL is opgebouwd en wat je redelijkerwijs nog kunt gaan opbouwen, uitgaande van je huidige financiele situatie.

    Zet op een rij welke kosten (alle, dus levensonderhoud, auto etc. etc.) je (naar het huidige niveau) nog hebt tegen de tijd dat je met pensioen gaat.

    Is er een positief verschil, dan is dat dus bijv. te besteden aan vakanties en andere leuke dingen des levens.

    Ervaar je dat als genoeg, zet dit vraagstuk dan weer een jaar of 3 van je af en ga na die tijd weer eens opnieuw zo'n opzetje maken.

    Ervaar je dit als te weinig (of is saldo negatief), overweeg dan welke stappen je kunt zetten om dit tekort aan te vullen.

    Het is wat kort door de bocht, maar dat is wel 1 van de essenties van het financieel plannen.

    Wat die 2 “spaarrekeningen” betreft.

    Wanneer die pas na 15 jaar belastingvrij worden uitgekeerd, is er geen sprake van een spaarrekening, maar een “spaar”-verzekering.

    Met het zogenaamde bedrijfssparen onttrek je direct al geld voor het maandelijks betalen aan deze “spaar”-verzekering.

    Daarmee heb je al direct gebruik gemaakt van 1 van de mogelijkheden om spaarloon (en/of premiesparen) eerder te gebruiken (deblokkeren) dan de standaard blokkeringstermijn voor dergelijk spaargeld van 4 jaar.

    Komt misschien een beetje cryptisch over deze toelichting, maar ik wil er mee zeggen, dat die gelden al een keer gebruikt zijn en dus niet nog een keer gebruikt kunnen worden voor een andere bestedingsdoel, bijv. een pensioenaanvulling.

    Om een lang verhaal kort te maken….

    Ik kan je echt alleen maar het advies geven om, wanneer je die financiele mogelijkheden hebt, een keer een onafhankelijk financiele scan te laten maken door een financieel planner.

    De echten in dat vakgebied (zie ook prikbordgebruikster Joke, financieel planner) zullen daadwerkelijk objectief en onafhankelijk adviseren en daar gewoon een prijs voor rekenen.

    Gezien jouw (arbeids-)historie en het feit, dat je zelf aangeeft niet echt kennis van deze materie te hebben wil ik je er graag voor waken, dat je niet de eerste de beste “pensioenadvies”-club de zaken op een rij laat zetten.

    De meesten (de goeden niet tena gesproken) kijken maar zeer eenzijdig naar jouw situatie en voor je het weet is er weer een of ander tekort aangetoond, waar zij uiteraard een fabuleuze oplossing voor hebben (die uiteraard iedere maand weer het een en ander kost).

    Een goed advies is zelden gratis (behalve dit bericht dan en andere op dit prikbord).

    Doe er mee wat je wilt.

    Succes en groeten.

  • <<D€P€T€R>

    Bedankt voor je reactie!

    Maar hoe kom ik er achter welke een goed adviseur is?? heb al zo iemand thuis gehad tentijde dat ik nog werkzaam was, zo'n 4 maanden terug, die kerel zei dus dat ik een gat had van zo'n € 80.000 hoe hij d'r aankomt aan dat getal?? Joost mag het weten.

    Maar ik heb voorlopig tijd genoeg ik zal eens gaan uitzoeken wat voor mij het beste is.

    grtzzzzzzzzzzzzz

  • Simon

    Kun/wil je me aangeven in welke woonplaats/regio je woonachtig bent.

    Wellicht kan ik je aan 1 of meer adressen helpen, waar je op echt persoonlijk advies kunt rekenen.

    Groeten.

  • <<D€P€T€R>

    Simon

    Ik woon in Venray.

    grtzzzzzzzzzz

  • Simon

    Onderstaand een 3-tal links naar organisaties van Financiele Planners, waar je op plaatsnaam adviseurs kunt vinden.

    Succes.

    http://www.vofp.nl/index.htm

    http://www.vffp.nl/member_find.php?action=browse&name=&city=&province=Limburg

    http://www.ffp.nl/indexzoeken.htm

  • <<D€P€T€R>

    Simon bedankt voor je reactie, maar heb nog een vraagje.

    Wat is verstandig?? laten voorlichten door een Bank voorlichter, of door een onafhankelijke voorlichter, ik vraag dit omdat er nogal wat kosten aan verbonden zijn, en ik echt niet weet wat voor mij het beste is.

    grtzzzzzzzzz

  • Simon Kabelfoon

    Voor laten lichten door een bankadviseur is op zich geen bezwaar (wanneer dat voordeliger lijkt), maar let op….

    Wanneer de bankadviseur met mogelijke pensioenoplossingen komt (in de vorm van bijvoorbeeld verzekeringen) zal die adviseur in de meeste gevallen producten aanbieden uit het eigen huis (de bank of de daaraan gelieerde verzekeraar).

    Wanneer je op zich wel belangstelling hebt voor een dergelijke oplossing verdient het wel aanbeveling nog even verder te kijken.

    Er bestaan namelijk forse verschillen in premie en “ performance” tussen de diverse aanbieders.

    Mocht je t.z.t. op dat punt nadere vragen hebben, meld je dan maar weer (bij mij), zodat ik je ook daar eventueel verder mee op weg kan helpen.

    Succes en groeten.

  • <<D€P€T€R>

    Okay en bedankt

    grtzzzzzzzzz