hoogte franchise

  • Peter

    Begin dit jaar heb ik een pensioen overzicht ontvangen waar ik een franchise kan uitrekenen (jaarsalaris - pensioengrondslag).

    In september 2002 heb ik weer een overzicht ontvangen, met hetzelfde jaarsalaris en datum ingekocht tot. Hier kan ik ook een franchise uitrekenen.

    De francise is in een keer 6353 Euro omhoog gegaan en dus de pensioengrondslag met dit bedrag omlaag. Dus zijn ook de daaraan

    gerelateerde pensioenen verlaagd.

    Mijn vragen zijn:

    Wie of wat bepaalt de hoogte van de franchise ?

    Als deze gerelateerd is aan de AOW, is de AOW-franchise dan niet een vaststaand bedrag ?

    Waarom zo'n groot verschil ineens van de franchise?

    Kan dit zomaar aangepast worden ?

  • Simon

    Beste Peter,

    De AOW-franchise staat omschreven in het pensioenreglement, dat je, als het goed is, hebt ontvangen toen je ging deelnemen aan de pensioenregeling.

    De AOW-franchise is niet een vaststaand bedrag, omdat de AOW doorgaans jaarlijks wordt aangepast (verhoogd), waarmee dus ook de AOW-franchise wordt aangepast (verhoogd).

    Het is zeker niet zo, dat de AOW dusdanig is verhoogd, dat er nu ineens een franchise uitrolt die 6.353,== Euro hoger is geworden.

    Het lijkt me dan ook zaak om met de pensioenuitvoerder contact op te nemen en navraag te doen naar dit enorme verschil.

    Mogelijk is er in de regeling het een en ander veranderd, maar dan had je daar op zijn minst bericht over moeten ontvangen.

    Mogelijk is er simpelweg een fout gemaakt.

    Wanneer je contact hebt gehad met de uitvoerder en het antwoord komt onbevredigend over (of onduidelijk) meld je dan nog even.

    Groeten.