restitutie pensioenpremie & vele vragen

  • Jan-Cor

    Hallo,

    Zijn er ook mensen die mij kunnen adviseren wat ik moet gaan doen met mijn pensioen?

    Onder andere heb ik verschillende kortlopende contracten gehad van 01 jaar of minder. Daarvoor heb is er wel iedere keer pensioenpremie op mijn loon ingehouden en nu heb ik begrepen dat er een zogenaamde wachttijd is van ca. 01 jaar. In dit jaar zou ik geen rechten opbouwen, die worden pas van kracht als ik langer als 01 jaar in dienst ben/blijf. Nu heb ik gehoord dat er dus ook restitutie van deze premie kan geschieden door de werkgever maar wie kan mij vertellen waar ik dan recht op heb en hoe dit verder geregeld is?

    Waarde-overdracht is niet altijd een optie omdat de rechten namelijk niet zijn opgebouwd dus hoe los ik dit nu goed op? Ik zie de bomen door het bos niet meer maar wil het eea wel graag geregeld hebben.

    Wie kan mij helpen??

    Met vriendelijke groeten,

    Jan-Cor Ottjes

    Veendam

  • Simon Kabelfoon

    Allereerst een misverstand uit de wereld helpen.

    Hoewel vele pensioenregelingen een zogenaamde wachttermijn kennen van 1 jaar is dat zeker niet zo voor ELKE regeling.

    Daarnaast kennen veel regelingen die een wachttermijn kennen van 1 jaar wel een zogenaamde “ voorportaalregeling” die voorziet in de verzekering van nabestaandenpensioenen in geval u gehuwd/gepartnerd bent en/of kinderen heeft.

    Hoe dit precies is geregeld vindt u terug in het pensioenreglement van de desbetreffende regeling.

    Die bedrijven waar u korter dan 1 jaar heeft gewerkt, maar waar wel pensioenpremie op uw salaris is ingehouden kennen mogelijk zo'n regeling, die direct vanaf de eerste dag van in dienst treding geldig is.

    In die regelingen heeft u dan allerlei kleine stukjes pensioen opgebouwd.

    Daarnaast bestaan er pensioenregelingen, waarin in het reglement is vastgelegd, dat betaalde pensioenpremies worden gerestitueerd aan de deelnemer, wanneer deze minder dan 1 jaar aan de regeling heeft deelgenomen.

    Dat is GEEN automatisch recht, maar dient ook in het pensioenreglement beschreven te staan.

    In alle gevallen dus de diverse pensioenreglementen naslaan op de diverse bepalingen en bij de diverse pensioenfondsen (bij die werkgevers waar pensioenpremie voor u is ingehouden of een premievrije-regeling op u van toepassing was) een pensioenoverzicht opvragen.

    Kortom, eerst alle relevante info verzamelen (als u veel verschillende werkgevers/branches heeft gehad is dat even een klus).

    Wat dan nog resteert aan onduidelijkheden/vragen weer plaatsen op dit prikbord.

    Wanneer u niet weet of te weten kunt komen waar u welke pensioenregeling kunt terugvinden kunt u ook een opzet maken van de diverse dienstverbanden, waarbij u naam werkgever, branche en arbeidsperiode vermeld.

    Geef ook even uw geboortedatum op.

    Aan de hand van die opzet kan eventueel voor u worden nagezocht waar eventuele pensioenregelingen zijn ondergebracht en welke rechten daar eventueel voor u zijn opgebouwd.

    Zo'n overzicht mag u ook rechtstreeks aan mij mailen (zodat uw hele hebben en houden niet op het prikbord terecht komt); dan wil ik voor zover mogelijk een en ander wel verder voor u uitzoeken.

    Kost mogelijk wat tijd, maar ik hou u dan wel op de hoogte.

    Groeten.

  • Erna

    Mag ik mijn arbeidsverleden ook bij u deponeren?

    Ik heb ongeveer 9 echte banen gehad bij redelijk grote bedrijven.Simon Kabelfoon schreef:

    >

    > Allereerst een misverstand uit de wereld helpen.

    > Hoewel vele pensioenregelingen een zogenaamde wachttermijn

    > kennen van 1 jaar is dat zeker niet zo voor ELKE regeling.

    > Daarnaast kennen veel regelingen die een wachttermijn kennen

    > van 1 jaar wel een zogenaamde “ voorportaalregeling” die

    > voorziet in de verzekering van nabestaandenpensioenen in

    > geval u gehuwd/gepartnerd bent en/of kinderen heeft.

    > Hoe dit precies is geregeld vindt u terug in het

    > pensioenreglement van de desbetreffende regeling.

    >

    > Die bedrijven waar u korter dan 1 jaar heeft gewerkt, maar

    > waar wel pensioenpremie op uw salaris is ingehouden kennen

    > mogelijk zo'n regeling, die direct vanaf de eerste dag van in

    > dienst treding geldig is.

    > In die regelingen heeft u dan allerlei kleine stukjes

    > pensioen opgebouwd.

    >

    > Daarnaast bestaan er pensioenregelingen, waarin in het

    > reglement is vastgelegd, dat betaalde pensioenpremies worden

    > gerestitueerd aan de deelnemer, wanneer deze minder dan 1

    > jaar aan de regeling heeft deelgenomen.

    > Dat is GEEN automatisch recht, maar dient ook in het

    > pensioenreglement beschreven te staan.

    >

    > In alle gevallen dus de diverse pensioenreglementen naslaan

    > op de diverse bepalingen en bij de diverse pensioenfondsen

    > (bij die werkgevers waar pensioenpremie voor u is ingehouden

    > of een premievrije-regeling op u van toepassing was) een

    > pensioenoverzicht opvragen.

    >

    > Kortom, eerst alle relevante info verzamelen (als u veel

    > verschillende werkgevers/branches heeft gehad is dat even een

    > klus).

    > Wat dan nog resteert aan onduidelijkheden/vragen weer

    > plaatsen op dit prikbord.

    >

    > Wanneer u niet weet of te weten kunt komen waar u welke

    > pensioenregeling kunt terugvinden kunt u ook een opzet maken

    > van de diverse dienstverbanden, waarbij u naam werkgever,

    > branche en arbeidsperiode vermeld.

    > Geef ook even uw geboortedatum op.

    > Aan de hand van die opzet kan eventueel voor u worden

    > nagezocht waar eventuele pensioenregelingen zijn

    > ondergebracht en welke rechten daar eventueel voor u zijn

    > opgebouwd.

    > Zo'n overzicht mag u ook rechtstreeks aan mij mailen (zodat

    > uw hele hebben en houden niet op het prikbord terecht komt);

    > dan wil ik voor zover mogelijk een en ander wel verder voor u

    > uitzoeken.

    > Kost mogelijk wat tijd, maar ik hou u dan wel op de hoogte.

    >

    > Groeten.

  • Simon Kabelfoon

    Ja.

  • joke (financieel planner)

    Wat betreft de wachttijd van 1 jaar kunnen de volgende opties ook voorkomen.

    Er geldt een wachttijd van 1 jaar, nadat één dienstjaar is verstreken worden de pensioenrechten over het verstreken jaar alsnog gefinancierd.

    Indien geen wachttijd geldt en een persoon gaat binnen enkele maanden weer uit dienst, is de werkgever soms bereid alsnog een afstandsverklaring te accepteren en de betaalde premies alsnog te restitueren. (let op, dit is slechts mogelijk wanneer de verzekeraar de aanvraag nog niet heeft verwerkt)

    Joke