Vage schoolopdracht

• Jos

Beste dames en heren,

Ik heb op school een opdracht gekregen, en wel de volgende:

“Beste heren, uw oude dag wordt bedreigd door Italianen, slechte rendementen, demoterende bazen en hebberige vrouwen. Leg uit waarom. (Dames, ontkracht deze stellingen).”

Nou heb ik dus nogal moeite met deze kryptische vraag.

Kan iemand mij misschien een klein beetje de goede richting op sturen? Dus heeft iemand enig idee waar ik een website kan vinden die mij hier het een en ander over kan vertellen?

M.v.g.

Jos

• Jos

Ok, de slechte rendementen en de demoterende bazen heb ik inmiddels kunnen vinden… alleen die Italianen en die hebberige vrouwen werken niet mee…

• Jos

Na flink wat zoeken heb ik toch alles gevonden…

• Simon Kabelfoon

Jos,

Wat die Italianen betreft kan ik je zeker niet verder helpen (althans er schiet me nu niets te binnen).

M.b.t. de “hebberige vrouwen” vermoed ik, dat er gedoeld wordt op de pensioenvereffening na echtscheiding, wat een enrom pensioentekort voor de man tot gevolg heeft of kan hebben.

Let wel!!! Dat is niet mijn mening, maar het vermoeden dat ik uitspreek met betrekking tot de geponeerde stelling.

Misschien kun je daar wat mee.

• Jos

Bedankt voor de moeite!

Als het gaat over die Italianen. Ik heb hiervoor de vergrijzing in Italie genomen.

Groeten.

• Jades

Jos,

Je bent geweldig aan de gang gegaan, hulde.

Wat Italianen betreft: Italie is inderdaad het meest vergrijsde land in de Europese Unie, maar ook nog het meest ontgroende (dubbele ellende dus). Bovendien wordt een groot deel van het pensioenstelsel in Italie gefinancierd via een omslagstelsel en gaan Italianen wat eerder met “Staatspensioen” dan bij ons.

Ik denk dat je slim genoeg bent om daaraan conclusies te kunnen verbinden en anders hoor ik het nog wel van je.

Mvg

• George

Jos,

Ik heb een jaar geleden programma gezien over de “wereld” vergrijzing en de mentaliteitsverandering met betrekking tot de arbeidsmarkt.

Daar in werd duidelijk gemaakt dat de mens ouder wordt, de bevolkingsgroei in economisch sterke landen landen achter liepen met de vergrijzing. Gevolg daarvan is dat pensioenfondsen meer moeten uitkeren dan dat er aan geld binnenkomt.

In Japan zijn vrouwen sterk bezig met hun carriere, blijven langer vrijgezel en wonen vaak tot ver in hun 30e levenjaar nog bij pa en ma. Japan is nl een duur land om te wonen, zeker als vrijgezel. Gezien de gemiddelde leeftijd van de japanners veel hoger ligt dan de Europeesche, is het zelfs zo erg dat de pensioenuitkeringen verlaagd zijn geworden.

Italie krijgt te maken met dergelijke problemen: Vergrijzing van de bevolking stagnerende bevolkingsgroei door carriere en vrijgezel blijven van de vrouw.

De schattins is dat over 35 40 jaar er een ommekeer ontstaat.

Hoop je hiermee een bevredigend antwoord hebben te kunnen geven.

George

• Huub

Gek eigenlijk dat we het alsmaar ouder worden in economische zin slechts als een probleem moeten zien. Is het daarnaast niet zo dat de sinds 150 jaar verdubbelde levensverwachting veel meer een triomf is van de beschaving?

Hoe dan ook; je kunt ook zeggen dat elke generatie die pensioneert zichzelf automatisch in 10-15 jaar ‘opruimt’; de gepensioneerde oude-dag duurt eigenlijk relatief kort en schijnt in de belving zelfs nog sneller te gaan:

“het refrein is hein”.

;)

Huub

• joke (financieel planner)

En laten we daarbij vooral niet vergeten dat niet alleen Italie een probleem heeft (in de toekomst) op pensioengebied, maar dat dat ook zeker zal gaan gelden voor ons eigen kikkerlandje….

Of denken de lezers hier ook allemaal dat zij tot de gelukkigen behoren die straks wel aan die 70% komt ????????

Joke