Nieuwe werkgever nieuw pensioen?

• Herman

Pasgeleden ben ik van werkgever gewisseld. De vraag speelt nu dan ook of het zinvol is om waardeoverdracht naar het nieuwe pensioenfonds te doen en verder te gaan met de nieuwe pensioenregeling. Een tijd geleden speelde het fenomeen pensioengat nogal en ik zou dat graag voorkomen. Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt,

Herman

• Simon Kabelfoon

Wanneer u zelf niet al te zeer thuis bent in de pensioenmaterie wordt het redelijk lastig om uit te leggen waarop allemaal gelet moet worden.

Van belang is om te weten in welke pensioenregeling u bij de vorige werkgever zat (is dat bijvoorbeeld een eindloonregeling met geindexeerde pensioenuitkeringen??).

Voorts is van belang om te weten hoe en op basis waarvan u in de nieuwe regeling pensioen opbouwt.

Vervolgens dient bekend te worden welke pensioenwaarde kan worden overgedragen van de “oude” naar de “nieuwe” regeling en wat die pensioenwaarde “oplevert” in de nieuwe regeling (zijn dat extra-dienstjaren, die meetellen in de nieuwe regeling of wordt dat een op zichzelf staand stukje pensioen binnen die regeling).

De eerste 2 zaken (inhoud oude en nieuwe regeling) liggen vast in een pensioenreglement en daar zou u over dienen te beschikken.

De beschikbare pensioenwaarde voor overdracht kunt u opvragen via uw nieuwe pensioenuitvoerder.

Van haar krijgt u dan (kan enkele maanden duren!!!) een opgave van welke waarde er kan worden overgedragen en wat die waarde “doet” in de nieuwe regeling.

Tot op dat moment heeft u nog geen enkele handeling verricht die in uw nadeel kan werken of onomkeerbaar is, dat gebeurt pas, wanneer u akkoord gaat met de opgave die u van uw nieuwe pensioenuitvoerder ontvangt.

Dan begint ook het eigenlijke werk en het verdient aanbeveling zich daarin bij te laten staan door iemand die goed thuis is in de pensioenmaterie en bovendien aardig kan rekenen (of over de juiste programmatuur beschikt).

Eerst maar eens die opgave van uw pensioenuitvoerder vragen.

• Huub

Ik ben het eens met Simon. De vereiste deskundigheid mag je overigens ook gewoon verwachten bij de nieuwe pensioenuitvoerder; vraag daar gewoon of overdracht zinvol is en vooral waarom. Die vraag kan je ook stellen zonder eerst een offerte te vragen.

• Simon Kabelfoon

We zijn het vanavond weer enorm met elkaar eens, want ik ook met jou Huub.

Echter…. wanneer die andere uitvoerder wordt vertegenwoordigd door een tussenpersoon die niet echt heel goed thuis is in de pensioenmaterie (en dat zijn er helaas nogal wat), maar zich wel als “adviseur/deskundige” presenteert moet het ergste gevreesd worden m.b.t. het advies.

Persoonlijk heb ik wat dat betreft al heel wat staaltjes van “deskundigheid” zien passeren, waarbij de “adviseur” nog net in staat was er enkele voordelen uit te persen (om de waarde dus over te dragen), maar de range aan nadelen aan een overdracht gemakshalve maar buiten beeld hield.

Daar wordt een mens niet vrolijk van.

• joke (financieel planner)

Klopt Simon,

Dat is inderdaad de andere kant van de medaille….die situaties waarin de “deskundige” meer gericht is op zijn/haar eigen winstbejag dan het belang van de werknemer……

Joke

• Simon Kabelfoon

Met dat winstbejag zal het (als het goed is!!) nog wel meevallen.

In principe wordt er over overgedragen waarde geen provisie uitgekeerd.

Simon,

Dat klopt ! Maar omdat vele “deskundigen” dat niet weten gebeurd een en ander toch ……..

Joke

• Herman

bedankt voor de vele reacties!

Als het tot niets verplicht is het inderdaad een goed idee eerst het nieuwe pensioenfonds aan het rekenen te zetten. Contactpersoon is iemand van van Lanschot. Hebben jullie daar goede ervaring mee?

Momenteel heb ik een middelloonregeling met indexatie, daarbovenop is een topregeling waarin een bedrag in aandelen is ondergebracht. Je hoort trouwens ook veel verhalen over de reserves van pensioenfondsen. Is dat iets waar ik echt rekening mee moet houden? Het zou natuurlijk niet handig zijn bij een pensioenfonds aan te sluiten die eigenlijk blut is. Aan de andere kant zal ik waarschijnlijk nog wel vaker van werkgever en dus van pensioenfonds wisselen. Speelt de kwestie dan eigenlijk wel? Ben nog lang geen 65.

Prettige dag vandaag,

Herman

Beste Herman,

Je geeft aan dat je niet het risico wilt lopen een pensioentekort op te lopen en mede daardoor die waarde-overdracht wenst.

Helaas lopen wij met zijn allen hedentendage door velerlei andere oorzaken tegen een pensioentekort aan. Jammergenoeg doen overheid en werkgevers en pensioenverzekeraars (helaas sommige adviseurs ook) het voorkomen dat alles in kannen en kruiken zolang de werkgever maar een pensioenregeling heeft.

Door bijvoorbeeld die middelloon regeling kom je NIET aan 70% van je laatstverdiende salaris op de einddatum. Tel daarbij nog op dat er wellicht rekening is gehouden met een AOW gebaseerd op gehuwden bij de opbouw van je pensioen. (je krijgt zelf maar de helft van die AOW) en je weet dat je wellicht maar met 50% van je laatstverdiende salaris zal moeten doen (inclusief de AOW)

Ik wil geen doemscenario schetsen, het is helaas de waarheid !

Joke

• Paul

Beste allemaal,

Even een paar gedachten:

- er is een aantal verzekeraars dat nog wel degelijk provisie uitbetaald op waardeoverdracht. Dit is volledig in strijd met de wet maar gebeurt via versluierde constructies.

- een middelloon met indexatie hoeft niet slechter te zijn dan een eindloonregeling, dit ligt geheel aan de indexatieregeling en zaken als grondslagbepaling, opbouwpercentage en franchise.

- m.i. lijkt met het belangrijkste punt of op de premievrije aanspraak een indexatie zit; bij waardeoverdracht krijg je daar niks voor terug!

- Inbreng in een beschikbare premieregeling met een rendementsgarantie kan eveneens zinvol zijn, zeker voor jongere werknemers, zeker als de regeling van de oude werkgever geen indexatie kent.

- let op de termijn voor het indienen van het verzoek tot waardeoverdracht. Je moet binnen 2 maanden na aanvang deelnemerschap in de regeling van de nieuwe wergever een verzoek in dienen bij de nieuwe pensioenuitvoerder. Deze aanvraag verplicht echter tot niets; je kunt altijd nog nee zeggen.

Met vriendelijek groeten,

Paul