Beste allemaal,
Kan iemand mij uitleggen hoe je je zgn. “A-factor” moet berekenen??
Alvast bedankt,
Groetjes, Yvette
De faktor A is de waarde van de pensioenaangroei in het berekeningsjaar. Deze faktor is dus afhankelijk van het soort pensioenregeling. Een voorbeeld: als de pensioenregeling een pensioenopbouw percentage kent van 1,75% van de pensioengrondslag dan is de faktor A : 7,5 x 1,75% van de pensioengrondslag.
De pensioengrondslag is het salaris (tot vrijwel altijd een maximum) verminderd met een franchise (staat in het pensioenreglement). Dit vindt u in wet IB2001.
Voor pensioenregelingen gebaseerd op het zogeheten beschikbare premiesysteem werkt het weer anders. Op de site www.minfin.nl is wel meer te vinden. De uitvoerders van de pensioenregeling dienen de faktor A aan de werknemer op te geven, zodat deze zijn mogelijke jaarruimte (lijfrentemogelijkheden) kan (laten) berekenen.
Mvg
Beste Yvette,
Ik heb je een gedeelte uit een boekje gemaild dat ik in september 2002 over lijfrenteverzekeringen heb geschreven. Het is niet helemaal actueel meer i.v.m. een aangekondigde wetswijziging. M.i.v. 2003 moet je nl niet de factor A over het jaar zelf, maar over het voorafgaande jaar nemen. Dus voor de berekening v.a. 2004 ga je uit van het inkomen en de Factor A van 2003. Voor 2003 mag je kiezen of je met inkomen en A van 2002 of inkomen en A van 2003 rekent.
Met vriendelijke groeten,
Paul
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?