pensioen

• andrea

hoi, ik ben 24 jaar en ik wil graag mijn pensioen goed regelen.

ik heb zoiets als je het op jonge tijd goed regelt is altijd fijn he

via mijn werk heb ik natuurlijk wel een regeling, maar ik wil wat extra's voor later.

ik heb er helemaal geen verstand van en weet niet waar ik wezen moet.

wie kan me helpen??

• joke (financieel planner)

Beste Andrea,

Voor de regeling van een pensioen (werkgever/werknemersfeer) moet je toch bij je werkgever zijn. Indien je via je werk een regeling hebt, ga je waarschijnlijk pas sparen zodra je 25 jaar bent. Je kunt natuurlijk altijd zelf sparen voor je pensioen, dit kan op verschillende manieren. In de vorm van een lijfrente (fiscaal is dit niet altijd meer zo aantrekkelijk), een pot bij elkaar sparen in de vorm van een (defensief) beleggingsdepot, zodat je later een appeltje voor de dorst hebt. Of je kunt vermogen opbouwen door een eigen woning verstandig te financieren.

Ik noem maar wat insteken……

Joke

• Jades

Mijn advies in deze situatie (jong en nog een lange weg te gaan): neem nog geen definitieve beslissingen. Dus ga lekker gewoon dat geld opzijzetten dat je kunt missen zonder te beknibbelen op een leuk leven, op een internetspaarrekening bijvoorbeeld met een (relatief) hoge rente.

Overigens: je persoonlijke situatie is natuurlijk wel belangrijk. Zicht op promotie, toekomstige wensen (kinderen etc.). Ga rond je 30e weer eens een rondje advies vragen.

Mvg

• Paul

Beste Andrea,

Op zich heel erg goed dat je nu al bezig bent met serieus na te denken over je financiële toekomst. Op zich valt er wel wat te zeggen voor het verhaal van Jades, maar als je echt nu al definitief geld opzij wilt zetten voor pensioen, zou je eens aan de volgende opzet kunnen denken.