pensioen

• andrea

hoi, ik ben 24 jaar en ik wil graag mijn pensioen goed regelen.

ik heb zoiets als je het op jonge tijd goed regelt is altijd fijn he

via mijn werk heb ik natuurlijk wel een regeling, maar ik wil wat extra's voor later.

ik heb er helemaal geen verstand van en weet niet waar ik wezen moet.

wie kan me helpen??

• joke (financieel planner)

Beste Andrea,

Voor de regeling van een pensioen (werkgever/werknemersfeer) moet je toch bij je werkgever zijn. Indien je via je werk een regeling hebt, ga je waarschijnlijk pas sparen zodra je 25 jaar bent. Je kunt natuurlijk altijd zelf sparen voor je pensioen, dit kan op verschillende manieren. In de vorm van een lijfrente (fiscaal is dit niet altijd meer zo aantrekkelijk), een pot bij elkaar sparen in de vorm van een (defensief) beleggingsdepot, zodat je later een appeltje voor de dorst hebt. Of je kunt vermogen opbouwen door een eigen woning verstandig te financieren.

Ik noem maar wat insteken……

Joke

• Jades

Mijn advies in deze situatie (jong en nog een lange weg te gaan): neem nog geen definitieve beslissingen. Dus ga lekker gewoon dat geld opzijzetten dat je kunt missen zonder te beknibbelen op een leuk leven, op een internetspaarrekening bijvoorbeeld met een (relatief) hoge rente.

Overigens: je persoonlijke situatie is natuurlijk wel belangrijk. Zicht op promotie, toekomstige wensen (kinderen etc.). Ga rond je 30e weer eens een rondje advies vragen.

Mvg

• Paul

Beste Andrea,

Op zich heel erg goed dat je nu al bezig bent met serieus na te denken over je financiële toekomst. Op zich valt er wel wat te zeggen voor het verhaal van Jades, maar als je echt nu al definitief geld opzij wilt zetten voor pensioen, zou je eens aan de volgende opzet kunnen denken.

Kun je met je werkgever afspreken dat je elk jaar binnen de fiscale marges een bedrag opzij zet voor pensioen? Dit bespaart je werkgever vaak een bedrag aan sociale verzekeringspremies, dat hij dan als aanvullende storting zou kunnen doen. Let er wel op dat dit je uitkeringsrechten uit sociale verzekeringen kan verlagen. In een dergelijke opzet zal de verzekeraar vaak wel een minimale jaarinleg eisen, maar of en wat je meer doet, kun je jaarlijks bepalen.

Alternatief is een lijfrenteverzekering, zoals door Joke aangegeven. Vaak is de maximale fiscaal aftrekbare storting voor jongeren (tot ong. 40 jaar) hier ruimer dan in een pensioenregeling. E.e.a. is sterk afhankelijk van de feiten, en die ken ik niet.

Let wel goed op de gevolgen van het aangaan van een pensioen- of lijfrenteverzekering: het zijn langlopende contracten, en tussentijds stoppen kan er duur uitvallen.

Als het bedrijf waarvoor je werkt een pensioenregeling heeft, moet dit natuurlijk ook worden meegenomen in het overall plaatje, net zoals de gezinssituatie, privé vermogenspositie et cetera. Daarnaast is het natuurlijk de vraag wat je wilt. Veel mensen willen graag voor 65 jaar stoppen met werken. Als je dat moet gaan financieren vanaf bijvoorbeeld je 45e, wordt het wel een hele dure grap.

Mail me gerust als je nadere info wilt en het te persoonlijk vindt worden voor het prikbord.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• marcus Bakker

Wel, en neem dat van een ouwe millionair aan :-) er zijn een paar grote regels, en dan all dat frut advies.

1. Betaal geen belastingen of zo weinig mogelijk, wel legaal hoor :-) Nou dat vereist wat slimheid, maar buitenland , niet eeg, multinational company, offshore acounts zijn leuke aanknopings punten

2. Laat je niet meesleuren in het meer , mooier en trendy mechanisme, realiseer je dat het bedoelt is om de koffers leeg te houden

3. Zorg dat de spouse de kolder niet in de kop krijgt (sorry) , diamonds , designers labels, de laatste mobile phone welke ook koffie kan zetten etc.

4. Koop goed , dan hou er aan vast. Een Volvo maar dan voor 15 jaar, een antieke kast gooed, wehkamp, brrrrr……, de snelste CPU die er is, veel sneller dan je eigen brein,,!!!! nee hoo, dan maar het aanbod van Lidl (2.8 cpu is ook niet gek)

Maar wees wel lief voor je moeder :-)

Cheers

marcus