Wat zijn gemiddelde kosten?

• Marieke

Beste mensen,

Bij mijn nieuwe werkgever hebben ze een hele leuke pensioenregeling (collectief bij AMEV) zover ik als hoofd administratie kan beoordelen, (middelloon als hoofdregeling, daarnaast beschikbare premie om toch tot iets als eindloon te kunnen komen, hoog percentage nabestaandenpensioen (90% van ouderdomspensioen), maar dit alles kost handen vol met geld.

De hoofdregeling alleen al kost afgerond gemiddeld 20% van de pensioengrondslag. Een kwart hiervan wordt bij de werknemer ingehouden.

Nu is mijn vraag wat nu eigenlijk ‘normaal’ is. Wat zijn de gemiddelde kosten van een zeg maar ‘standaard’ pensioenregeling? (zover je althans ooit kunt spreken van een standaard regeling…). En wat is een gebruikelijke inhouding bij de werknemer?

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties en hiervoor al bij voorbaat bedankt.

Marieke

• Simon Kabelfoon

Wat “normaal” is in pensioenland is niet te beantwoorden.

Pensioenregelingen zijn afspraken tussen werkgevers en werknemers (al dan niet bij CAO geregeld), waarbij eigenlijk alleen de fiscus en de PSW begrenzingen aangeven (o.a. de zogenaamde Witteveen-regels) van wat wel en niet kan/mag.

Er zijn om die reden binnen die kaders tal van verschillende regelingen denkbaar en die verschillende regelingen bestaan dan ook.

Van “gemiddelde kosten” kun je dan ook moeilijk spreken, omdat er ook geen “gemiddelde regeling” bestaat.

Wanneer als richtlijn (daar kunt u op zich niets mee, maar het geeft wel iets aan) de door het Ministerie van Financien opgestelde premiestaffels voor regelingen op absis van beschikbare premie wordt genomen (zie de site www.minfin.nl), dan zult u zien, dat het gemiddelde (maximum-)premie-niveau algauw de 20% van de pensioengrondslag overschrijdt.

Of de regeling die bij uw onderneming bestaat nu duur is of eigenlijk niet, laat zich niet beoordelen op basis van de door u gegeven informatie.

Wat een gebruikelijke inhouding is bij werknemer is ook niet direct aan te geven.

Er zijn regelingen (bank- en verzekeringszwezen bijv.) die volledig voor rekening van werkgever zijn. (Dat staat nu weliswaar ter discussie bij de CAO-onderhandelingen, maar dat lijkt nog niet bepaald een gelopen race.)

Er bestaan ook regelingen, waar een vast percentage van de pensioengrondslag als eigen bijdrage wordt ingehouden, ongeacht de werkelijke lasten van die regeling voor werkgever.

Er bestaan regelingen, waar 1/3-de deel van de pensioenpremie voor werknemer is en weer andere waar dat percentage 50 is.

Kortom, wat is gebruikelijk??? Ik weet het niet.

Er is hooguit iets te zeggen over wat gebruikelijk is, wanneer gespiegeld wordt aan vergelijkbare branches als diegene waarin uw bedrijf actief is.

Misschien kunt u daar nog iets over melden??