directiepensioenstichting

• Paul

Ik ben bij een cliënt tegen het volgende aangelopen en vraag me af hoe anderen hier tegenaan kijken. Cliënt was directeur enig/aandeelhouder van een BV. Het pensioen wordt in eigen beheer gehouden, dit mag o.b.v. de wettelijke bepalingen voor directeuren aandeelhouders. In 1982 is daartoe een stichting directiepensioenfonds opgericht. Om onverklaarbare reden zijn de statuten van de stichting sinds 1982 nooit geactualiseerd.

De pensioengerechtigden zijn nu overleden en in het pensioenfonds zit een bedrag van nog ongeveer 290.000 euro. Formeel heeft de stichting nu haar doel verwezenlijkt en kan dus worden geliquideerd, maar er zit dus nog wel een aanzienlijk vermogen in. Kan dit worden uitgekeerd aan erfgenamen?

In de statuten staat hier niets over. Dat een en ander tot een heffing van IB en SW leidt, lijkt me duidelijk, maar de vraag is meer of het civieljuridisch kan.

De liquidatiebepaling is vrij algemeen geformuleerd. Een eventueel batig saldo zal zoveel mogelijk conform de doelstelling worden aangewend en vervolgens naar een goed doel. Daar zit hem nu juist het probleem, want er zijn geen pensioengerechtigden meer. De directeur en zijn echtgenote zijn overleden, en de 2 kinderen van de overledenen zijn imiddels ouder dan 30 jaar, zodat ze ook niet in aanmerking kunnen komen voor een wezenpensioen.

Ik zit zelf aan 3 opties te denken:

1. Het overschot gewoon uitkeren aan de kinderen, maar dit lijkt me strijdig met de statuten;

2. Het overschot gebruiken voor de verbetering van het pensioen van (ex-)werknemers die buiten de directiepensioenregeling vallen (bijvoorbeeld indexatie van hun pensioenen); of

3. Het overschot dan maar overmaken aan een goed doel.

Die laatste 2 opties zijn natuurlijk wel zuur voor de kinderen. Aan de andere kant leidt de eerste optie tot een heffing van 72% IB (het toptarief plus 20% zogenoemde revisierente), en een aanslag op basis van art. 13 SW. In totaal gaat dan ongeveer 86% naar de staat, maar dat is nog beter dan helemaal niks richting de kinderen laten gaan.

Een laatste alternatief is misschien nog de stichting om de vormen naar een BV, maar daarmee krijg je de vermogensklem niet van het vermogen af voor zover ik weet.

Graag een reactie.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Jades

Wat is in de statuten precies bepaald over het doel van de StichtingPF? Het lijkt me dat in ieder geval met de inspectie loonbelasting en een goede (pensioen)fiscalist contact moet worden gezocht over een mogelijke liquidatie van de St en de bestemming van het liquidatiesaldo. Is er nog wel een stichtingsbestuur dat kan handelen?

Wellicht dat uw 2e optie tot een fiscaal acceptabel resultaat kan leiden, mits de doelstelling zich daar niet tegen verzet.

Mvg

• Paul

Beste Jades,

Bedank voor uw reactie. Het gaat hier om een oud vehikel met nog redelijke prehistorische statuten (laatste aanpassing was 1983!).

De statutaire doelomschrijving is de destijds geldende standaard: het verzekeren van pensioentoezeggingen aan directieleden van bedrijf X, hun echtgenoten en kinderen tot 27 jaar.

Ook is er de destijds geldende standaardclausule opgenomen dat statutenaanpassing slechts mag met instemming van de belastingdienst.

Ik heb hierover binnekort een bespreking met de belastingdienst. Mocht er iets uitkomen, laat ik het wel weten.

Met vreindelijke groeten,

Paul

• Paul

Beste Jades,

Ik heb met de fiscus een bespreking gehad. Zij gaan er mee akkoord het overschot in de stichting aan te wenden voor een verbetering van de pensioenregeling van het personeel. Per werknemer en slaper, ongeacht salaris of leeftijd, wordt een evenredig deel van het overschot gebruikt voor eenmalige verhoging van de pensioenrechten.

Het leek me leuk je dit te laten weten.

Met vriendelijke groeten,

Paul