pensioen regeling

• Tamara van de Ven

Hallo,

Sinds een jaar werk ik bij een klein commercieel bedrijf zonder pensioenregeling. Ik ben nu 26 en mijn werkgever heeft toegezegd dat hij pensioenpremie voor mij wil gaan betalen (met terugwerkende kracht tot mijn 25e). Nu is het mijn taak een geschikte verzekeringsmaatschappij te zoeken. Het probleem is dat ik helemaal geen verstand heb van pensioenfondsen ed. Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken? Waar moet ik op letten? Waar kan ik terecht voor informatie?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Tamara

• Paul

Beste Tamara,

Je zult waarschijnlijk met deze vraag bedolven worden onder de aanbiedingen. Het beste advies voor de start is: laat je niet gek maken door allerlei verkooppraatjes.

Denk eerst eens rustig na wat voor jou belangrijk is in een pensioenregeling. Een paar belangrijke punten zijn:

- wil je een dekking bij arbeidsongeschiktheid boven de wettelijke WAO?

- moet er iets geregeld worden als je kot te overlijden voor een achterbijvende partner en/of kinderen?

- hoeveel risico wil je lopen met je pensioengeld?

- wanneer wil je op pensioen gaan?

- is je werkgever bereid eventueel een extra bedrag voor pensioen te betalen als je weggaat?

- ben je zelf bereid en in staat om aanvullende stortingen te doen?

Deze opsomming is zonder meer niet uitputtend, maar wel een indicatie van aandachtspunten. Anderen die hier op reageren zullen ongewtijfeld nog met meer punten komen, maar hou de hoofdlijnen in de gaten, en probeer die van bijzaken te onderscheiden. Ik weet dat dit moeilijk is. Als je hulp nodig hebt, mail me gerust.

Soms kan een kwartiertje praten aan de telefoon een hele hoop duidelijkheid scheppen.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Simon Kabelfoon

Tamara,

In aansluiting op het bericht van Paul is het in ieder geval ook handig om het budget te bepalen.

Welk bedrag heeft jouw werkgever ervoor over en welk bedrag ben je zelf bereid als eigen bijdrage te leveren.

Of laat jouw werkgever bij het bepalen van zijn bijdrage zich leiden door een voorstel dat jij hem voorlegt??

Wanneer je bereid bent wat meer gegevens van jezelf prijs te geven (kan buiten het prikbord om) kan ik een “start-voorstel” voor je opstellen.

Dat is niet om deze zaak voor je te regelen (daar hou ik me via dit prikbord niet mee bezig), maar om je een indruk te geven van hoe een regeling er uit zou kunnen zien.

Dan heb je in ieder geval iets concreets in handen met tal van zaken waar je jouw gedachten over kunt laten gaan.

Wanneer je dan in samenspraak met de werkgever tot een “pensioenkader” bent gekomen is het zaak om een meer gericht voorstel te maken (tot zover kan en wil ik je graag helpen), waarbij je zoveel mogelijk terugvindt van wat jij belangrijk vindt (of gaat vinden) aan een pensioenregeling.

Pas daarna wordt het zaak vergelijkingen tussen de verschillende verzekeraars te (laten) maken.

Daar zijn er genoeg van, ieder met zijn eigen voors en tegens.

• Jades

Ter aanvulling.

Het lijkt me verstandig dat ook uw werkgever actief betrokken wordt bij het samenstellen van uw pensioenregeling.

Immers: als hij aan u pensioen toezegt, zal hij dit ook (evt. in de toekomst) aan andere werknemers dienen te doen en wel op dezelfde arbeidsvoorwaardelijke condities. Een zekere mate van aandacht voor het pensioenbeleid is dan handig.

Mvg

• Paul

Beste Jades,

Op zich helemaal eens met de opmerking dat de werkgever er bij betrokken dient te worden, maar je opmerking over het moeten toezeggen van een vergelijkbaar pensioen aan andere personeelsleden kan ik niet plaatsen. Het groepsvermoeden van art. 2 lid 2 PSW geldt voor zover mij bekend indien aan meerdere werknemers binnen een groep eenzelfde toezegging heeft gedaan; m.a.w. niet voor een individuele toezegging.

Bovendien schept artikel slechts een verzwaarde bewijslast voor de werkgever, en geen pensioenplicht.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Jades

Beste Paul,

Zeker kleinere bedrijven, waar er nauwelijks sprake zal zijn van “groepen” zullen er attent op dienen te zijn dat er al snel sprake zal zijn van ongelijke behandeling als de ene werknemer wel en een andere werknemer geen pensioentoezegging krijgt.

Dit is naar mijn weten dan het toepassingsgebied van de (voorrang krijgende) Algemene Wet Gelijke Behandeling en niet die van de Pensioen- en spaarfondsenwet.

Mvg

Jades

• Jades

Beste Paul,

Ik heb het nog even opgezocht:

De staatsecretaris van SZW stelt op 27 maart 2002 in zijn hoofdlijnennotitie nieuwe Pensioenwet -invoeringswens 2005- voor: wanneer een werkgever een pensioentoezegging doet, heeft deze algemene werking. Dit houdt in dat alle werknemers dan pensioen moeten opbouwen en er mogen geen werknemers zijn die om welke reden dan ook buiten de pensioenregeling vallen.

Iets dergelijks is nu ook al in artikel 2 van de PSW geregeld. Het tweede lid regelt het vermoeden van een pensioentoezegging. Dit houdt in dat een werkgever geacht wordt aan een werknemer een pensioentoezegging te hebben gedaan, indien deze behoort tot een groep van werknemers, voor wie in de onderneming een pensioenregeling geldt. De werkgever kan tegen dit vermoeden tegenbewijs leveren; hij toont daarmee expliciet aan dat er geen toezegging is gedaan. Een middel hiertoe is de afstandsverklaring. Daarin verklaart de werknemer dat hij afstand doet van de rechten die hij aan de in de onderneming geldende pensioenregeling kan ontlenen.

Dus in deze casus: als een werkgever een pensioentoezegging doet, zonder deze expliciet te koppelen aan een omschreven groep werknemers (blijkens een pensioenreglement of pensioenbrief) dan geldt de toezegging ook voor alle huidige en toekomstige werknemers.

Mvg

Jades

• Paul

Beste Jades,

Hartelijk dank voor je opmerkingen. Op een aantal punten zijn we het echter niet eens. Op blaz 5 en 6 van de door u aangehaalde notitie van SZW staat

De PSW belemmert niet dat een werkgever geen of niet aan alle in zijn onderneming werkzame personen een pensioentoezegging doet. In de praktijk gebeurt dit ook. De situatie dat een werknemer geen aanvullend pensioen opbouwt wordt de ‘witte vlek’ genoemd. De witte vlek bestaat deels uit werknemers werkzaam bij een werkgever die in het geheel geen pensioenregeling heeft (de witte werkgever), en deels uit werknemers die uitgesloten zijn van een bestaande pensioenregeling, bijvoorbeeld vanwege leeftijd, soort contract of loonhoogte.

In de adviesaanvraag heeft het kabinet, in vervolg op zijn brief van 13 oktober 1997

(Kamerstukken II 1997/98, 25 694, nr. 1) voorgesteld de algemene werking van de

pensioentoezegging wettelijk te regelen.

Dit voornemen hield in dat het kabinet via wetgeving wilde waarborgen dat een pensioenregeling geen uitsluitingen kent op grond van bijvoorbeeld functie. Bepaald zou moeten worden dat indien een werkgever een pensioenregeling heeft, hij aan álle werknemers een pensioentoezegging moet doen. Deze pensioentoezegging zou niet gelijkluidend hoeven te zijn voor alle werknemers.

De SER heeft negatief geadviseerd over deze oplossing.

Het kabinet heeft op grond van het SER-advies en de genoemde quick scan zijn opvatting omtrent

de aanpak van de witte vlekken herzien. Het inzetten van een zwaar instrument als wetgeving acht het kabinet op dit moment niet meer opportuun.

• Paul

Nog even ter aanvulling: art. 2, lid 2 PSW staat verschillende regelingen ook toe, mits er duidelijk verschillende groepen zijn te definiëren. Het gaat dan echter wel om een toezegging aan een groep, niet aan één individu.

Een toezegging die een dga aan zichzelf doet, is toch ook niet gelijk geldend voor het hele personeel>

Waarom zou dat in de situatie van Tamara anders zijn?

Met vriendelijek groet,

Paul

• Jades

Beste Paul,

Een interessante discussie! Weliswaar volgt het kabinet het SER-advies, maar er is een stok achter de deur. Als de sociale partners onvoldoende resultaat boeken bij het oplossen van de witte vlek, dan kan bij de evaluatie in 2006 bij gewoon Koninklijk Besluit (dus dan hoeft het parlement niet meer te worden ingeschakeld) die plicht alsnog worden opgelegd. Dit wil het kabinet in de nieuwe Pensioenwet opnemen.

Voor het overige wilde ik slechts waarschuwen dat de werkgever in deze casus goed moet beseffen dat hij het pensioenprobleem van Tamara niet alleen op haar bordje moet leggen, maar dat hij (of zij) daarbij eveneens beleidsmatig betrokken dient te zijn. Een goede adviseur zal dit zeker eisen alvorens lukraak een aanbod aan Tamara te doen.

Mvg

Jades