pensioen regeling

• Paul

Beste Jades,

Inderdaad een leuke discussie. Ik hoop alleen dat Tamara nog iets kan volgen van waar het haar om ging. Dus beste Tamara, als je behoefte hebt aan een toelichting, mail me gerust. Ik heb inmiddels met diverse maatschappijen overleg gevoerd, en het risico dat Jades noemt is reëel. Voor de PSW is het geen probleem, maar misschien wel voor de AGWB.

Zo zie je maar weer, we leren allemaal elke dag weer wat.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Jades

Beste Paul,

Txs voor je bijdrage. Ik hoop dat Tamara er SAMEN met haar werkgever en een goede pensioenadviseur uitkomt en een prima regeling krijgt aangeboden.

Mvg

Jades

• joke (financieel planner)

De discussie is inderdaad leuk en opbouwend. Ik denk dat Tamara echter van haar werkgever gewoon een beschikbare premie krijgt en de mogelijkheid om daarvan een C-polis ergens onder te brengen.

De werkgever is wellicht al op de hoogte van de risico's van de omschrijvingen binnen de PSW. (groepen werknemers e.d.)

Joke

• Paul

Beste Joke en Jades,

Inderdaad een leuke discussie. Ik heb nog even wat zitten te spitten (Simon niet lachen als je dit leest!).

Sinds de installatie van de Commissie Gelijek Behandeling gingen de pensioenuitspraken nagenoeg allemaal over het uitsluiten van bepaalde groepen, via direct of inidrect onderscheid, van een collectieve regeling.

De uitspraken zijn voor geïnteresseerden te vinden op: http://www.cgb.nl/default.asp

In de incidentele gevallen waarbij het ging om individuele toezeggingen heeft de Commissie de werkgever altijd in het gelijk gesteld, met als argumenten:

- geen gelijke functie

- geen vergelijkbaar opleiding-/ervaringniveau

- geen significant verschil tussen uitgesloten mannen en vrouwen etc.

In alle gevallen ging het echter om een werknemer die een vergelijkbare regeling wilde als die voor meerdere (al dan niet) vergelijkbare collega's gold.

De website van het Ministerie van Sociale Zaken toont een vergelijkbaar beeld; zie:

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=3&subrubriek_id=303

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in een verhaal over gelijke behandeling en pensioen; mail me maar dan krijg je een electronische syllabus met alle relevante wetteksten.

Voor de rest: Tamara, als je met je werkgever kiest voor een beschikbare premieregeling als pensioen is dat natuurlijk prima. Als je dat wilt, zal ik je wel wat mailen, waarin in hoofdlijnen de diverse pensioenstelsels staan beschreven, met een checklist van aandachtspunten. Laat het me maar weten als je dat wilt.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Simon Kabelfoon

Aan mij zul je niets merken Paul!!!!

Voor wat betreft de inhoud van jouw bericht voegt dit in ieder geval wel het nodige toe aan de discussie.

• tamara

Beste Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat mijn vraag zoveel discussie te weeg zou brengen. Helaas ben ik (als leek) de rode draad al vrij snel kwijt geraakt. Maar ik zou graag gebruik willen maken van je aanbod om de hoofdlijnen van een aantal pensioenfondsen uit te zetten.

Tamara