Inderdaad is pensioenpremie een onderdeel van de te verdelen loonruimte in het onderhandelingsproces.
Het betalen van een pensioenpremie geeft de werknemer psychologisch meer zeggenschap en macht over zijn pensioen; de opmerking “ik heb er voor betaald” vergroot zijn inbreng als pensioenonderwerpen ter discussie staan.
In premievrije pensioenregeling neigt de werkgever naar een opstelling als “niet zeuren; ik betaal alles; ik zit aan het roer”. De werkgever die zijn arbeidsvoorwaarden inzet als concurrentie-instrument bij werving van personeel; zal een premievrije pensioenregeling als een goed propagandamiddel gebruiken.
De stap van “premievrij” naar “premiebetalend” is trouwens een veel grotere dan die van "premieverhoging:, een trend die nu waarneembaar is vanwege de beroerde vermogensresultaten.
Om te zien welke trens aanwezig zijn in pensioenland en de houding van de vakbonden daarop verwijs ik naar de discussienota ‘Naar een solide en solidair stelsel’
http://actualiteit.cms.fnv.nl/renderer.do/menuId/8886/sf/12866/returnPage/12866/itemId/9628/pageId/6841/instanceId/8888/
(tjee wat een link!).