afschaffing premievrij pensioen

• Marc Brouwer

Hallo,

Voor mijn afstudeeropdracht ben ik op zoek naar alle mogelijke informatie omtrent de ( mogelijke) afschaffing van het premievrij pensioen in het bank- en verzekeringswezen. Wie kan mij helpen?

Informatie uit tijdschriften, artikelen op internet etc. zijn van harte welkom. natuurlijk ben ik ook geinteresseerd naar je eigen mening over dit onderwerp!

Marc

• Paul

Beste Marc,

Een premievrij pensioen klinkt mooi, maar is soms meer de lege dop dan het halve ei. Ik heb zelf een aantal jaren voor een verzekeringsmaatschappij gewerkt, en de pensioenregeling daar was op zijn zachts gezegd niet ideaal. Vergelijk het maar met een Mercedes dealer die het personeel laat rijden in een Lada van de zaak (sorry voor de Lada-fans).

Een goed pensioen voor het personeel kost geld, en net als in elk ander bedrijf geldt dat ook voor banken en verzekeraars. Met de teruglopende resultaten is het niet zo raar dat ook dergelijke bedrijven proberen te snoeien op de kosten.

Als bedrijf kun je dan een aantal dingen doen: teruggaan naar een slechtere pensioenregeling of een eigen bijdrage invoeren. of een combinatie van beiden.

Op zich macro niets bijzonders dus.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Simon Kabelfoon

In aanvulling op het bericht van Paul nog het volgende.

Enige persberichten/publicaties zijn onder andere terug te vinden op www.amweb.nl.

Voor wat betreft het begrip “premievrij” kun je je afvragen in hoeverre dit werkelijk het geval is geweest.

De afgedragen pensioenpremie is immers onderdeel van een totaal “loonhuis” (pensioen zelf is overigens “uitgesteld loon”).

Wanneer dat loonhuis een ruimte van 100 kent voor een bepaalde medewerker, waarvan er 10 opgaat aan pensioenpremie, blijft er “maar” 90 over voor andere looncomponenten.

Het is wat kort door de bocht geredeneerd, maar daarmee is een premievrij-pensioen min of meer een sigaar uit eigen doos.

• Huub

Inderdaad is pensioenpremie een onderdeel van de te verdelen loonruimte in het onderhandelingsproces.

Het betalen van een pensioenpremie geeft de werknemer psychologisch meer zeggenschap en macht over zijn pensioen; de opmerking “ik heb er voor betaald” vergroot zijn inbreng als pensioenonderwerpen ter discussie staan.

In premievrije pensioenregeling neigt de werkgever naar een opstelling als “niet zeuren; ik betaal alles; ik zit aan het roer”. De werkgever die zijn arbeidsvoorwaarden inzet als concurrentie-instrument bij werving van personeel; zal een premievrije pensioenregeling als een goed propagandamiddel gebruiken.

De stap van “premievrij” naar “premiebetalend” is trouwens een veel grotere dan die van "premieverhoging:, een trend die nu waarneembaar is vanwege de beroerde vermogensresultaten.

Om te zien welke trens aanwezig zijn in pensioenland en de houding van de vakbonden daarop verwijs ik naar de discussienota ‘Naar een solide en solidair stelsel’

http://actualiteit.cms.fnv.nl/renderer.do/menuId/8886/sf/12866/returnPage/12866/itemId/9628/pageId/6841/instanceId/8888/

(tjee wat een link!).