uitruil van pensioencomponenten

• Paul

Op basis van de Witteveen wetgeving mag je de actariële waarde van bepaalde pensioencomponenten uitruilen naar andere pensioencomponenten. Bijvoorbeeld een stuk OP inruilen voor NP of omgekeerd, etc. De fiscale marges die daarvoor gelden zijn me bekend.

Waar ik tegenaan loop is dat ik nergens iets kan vinden over de uitruil van pensioencomponenten naar een overbruggingspensioen. Let op het gaat hier niet om prepensioen of het vervroegen van de pensioendatum OP, maar om de AOW-compensatie.

Wie-o-wie heeft hier ervaring mee? Mag dit ja of nee, thats the question. Het gaat in casu om een salaris/diensttijdregeling.

Ik heb navraag gedaan bij verschillende maatschappijen, en die geven, hoe kan het ook anders, verschillende antwoorden.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Paul

• Huub

De antwoorden die je krijgt zijn verschillend omdat de mogelijkheden verschillend zijn; volgens mij is er alleen fiscale grens.

Welnu dan kun je ineens alles: alle pensioensoorten worden onderling uitruilbaar indien en voor zover de pensioentoezegging dat toelaat!

Ik kan me echter voorstellen dat het niet zo zou moeten zijn dat een relatief klein levenslangs pensioen op grond van de geboden mogelijkheden tot uitruil in 2 of 1 jaar wordt opgesnoept; dat lijkt immers aan afkoop te gaan grenzen. In de onderneming waar ik werk (Akzo Nobel) speelde die vraag al eens; we hebben de mogelijkheden tot uitruil daarom beperkt tot Levenslang Ouderdomspensioenen en Nabestaandenpensioen onderling en daarnaast de hoog/laag- en vervroegingsconstructies alleen toegestaan in een levenslange horizon.

• Paul

Beset Huub,

Hartelijk dank voor je reactie. Wat ik echter bedoel is denk ik toch net even iets anders. Stel je hebt een pensioenregeling met ingangsdatum OP op 65 jaar. Vervroegen van het OP is op zich dan mogelijk, onder actuariële korting. Tot zover geen discussie.

Maar mag je ook een gedeelte van het voor OP vanaf 65 uitruilen voor een AOW compensatie vanaf bijvoorbeeld 62 jaar? Ik ben me er van bewust dat de OP-pot dan erg snel leegloopt, maar sommige mensen vinden dat prima.

Dat een pensioenfonds daar niet op zit te wachten snap ik ook wel. Enige autoselectie zal in dit soort opties niet uitgelsoten zijn.

Bedankt voor het meedenken,

Paul

• Jades

Beste Paul,

Naar mijn mening zijn er geen andere wettelijke en/of fiscale obstakels bij uitruil OP/NP naar TOP behoudens die van de wet fiscale behandeling van pensioenen (Witteveen) en de AWGB.

Er zijn dan ook verschillende pensioenregelingen (waaronder die van PMI) die deze vorm van uitruil toestaan.

Het al dan niet toestaan van een dergelijke uitruil is dus een zaak die binnen de pensioenregeling zelf valt. Dus tussen werkgever/werknemer en last but not least de uitvoerder. Deze laatste haalt een ongewisse kans op autoselectie binnen als er geen solidariteitszekerheden zijn (zoals wel bij een BPF) of een zekerheid bij de werkgever (premieaanpassing).

Het argument van Huub dat omzetting van een levenslange component naar een tijdelijke op afkoop lijkt zou binnen het lijfrentekader hout snijden, maar is m.i.binnen het pensioenkader niet relevant omdat TOP een toegelaten pensioenvorm is.

Mvg

Jades

• Paul

Beste Jades,

Gevoelsmatig ben ik het volkomen met je eens, maar als ik de wet loonbelasting doorblader, kom ik deze uitruilvariant niet tegen. Na enig nadenken kun je er volgens mij ook vrij makkelijk omheen, mocht er een belemmering zijn. Een maand voor de beoogde pensioendatum alles omzetten naar een beschikbare premieregeling en dan naar eigen inzicht aanwenden. Uiteraard speelt hier wel het verhaal van de kosten, maar dat lijkt me wel te tackelen.

Bedankt voor de constructieve reacties.

Paul

• Simon Kabelfoon

Is niet 1 van de voorwaarden voor een TOP, dat opbouw daarvan minimaal 10 jaar voor ingangsdatum dient te starten??

Indien deze voorwaarde nog correct is, lijkt uitruil in de geschetste situatie alleen om die reden al niet mogelijk.

Bovendien is uitruil van pensioenwaarden naar mijn inschatting alleen mogelijk binnen daadwerkelijk toegezegde pensioencomponenten.

• Paul

Beset Simon,

Voor wat betreft de OPBOUW is dat juist, maar dat gaat over de vorming van kapitaal ter dekking van de toezegging; niet om de toezegging zelf. Hetzelfde geldt overigens voor prepensioen.

Even ter vergelijking de PGGM regeling: hier is het WP uitsluitend gedekt op risicobasis en bestaat op 65 jaar de mogelijkheid tegen inlevering van 20% OP een WP aan te kopen; dan is er dus ook niets opgebouwd.

Als je in een pensioenbrief deze toezeggingen doet (u mag het opgeouwde OP aanwenden voor …… onder inruik van een gedeelte van uw OP), kan het dan of niet?

Benieuwd naar het vervolg van deze discussie.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Jades

Beste Paul,

Er zijn twee situaties te onderscheiden:

1. De opbouwfase en

2. De uitkeringsfase

Tijdens de opbouwfase gaat het alleen om fiscaal toegestane pensioenopbouw. Daar dan de toets in de PSW en de Wet op de Loonbelasting.

In de uitkeringsfase is er tegenwoordig sprake van uitruilmogelijkheden (2b en 2c PSW). Daarbij gelden de afspraken (binnen de wettelijke kaders) die werkgever/werknemers/uitvoerder met elkaar hebben gemaakt. De uitvoerder kan bepaalde vormen van uitruil uitsluiten of op veiligheidscondities (lees: prijzig) aanbieden. Een verzekeraar zal zich zeker willen indekken voor toekomstige slechte kansen (als een bepaalde vorm van uitruil verlieslatend kan worden, zal dit ook zeker gebeuren!). Een pensioenfonds of BPF heeft solidariteitsmiddelen om zich hiertegen in te dekken.

Uitruil van een deel van een levenslange naar een tijdelijke uitkering is een risicovolle situatie voor een verzekeraar omdat mensen met een slechte gezondheid hiervoor zullen opteren (binnen is binnen) en daarom zal zo'n vorm bij verzekerde regelingen niet door een verzekeraar worden aangeboden, anders dan tegen een forse prijs (de mogelijk verwachte sterftewinst wordt immers kleiner).

Mvg

Jades

• Paul

Beste Jades,

Bij een collectieve renteverzekering kan ik je redenering volgen, maar voor een individuele kapitaalverzekering met pensioenclausule of een beschikbare premieregeling lijkt me het verhaal niet op te gaan. De verzekeringnemer is dan immers nagenoeg altijd vrij om te gaan shoppen. Het mislopen van potentiële sterftewinst lijkt me dan een minder zwaarwegende factor.

Art. 2b en 2c PSW staan uitruil inderdaad toe, maar in de Wet LB zie ik dat fiscaal slechts een aantal uitruil varianten wordt toegestaan. Lekker he? die goed gecoördineerde wetgeving.

Volgens een aantal verzekeraars kan het niet (maar dat roepen ze wel vaker als ze iets niet kunnen of willen), anderen zien er geen enkel probleem in.

Zodra ik meer weet, laat ik hier wel even een berichtje achter.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Jades

Beste Paul,

Uiteraard gaat het vooral om de collectieve markt. Uitruil op individuele polissen betekent uitruil op individuele uitruilfactoren (dus gewone actuariële equivalentie). En omdat er vrijwel geen shopverbod is staat het de klant vrij het beste aanbod te kiezen.

Mvg

Jades