geen pensioenopbouw ??

• John

Hallo,

Het volgende:

Mijn vrouw (32) bouwt via haar werkgever geen pensioen op. Ze werkt al bijna 5 jaar bij het desbetreffende bedrijf. 2 jaar geleden hebben we haar werkgever gevraagd of er een pensioenopbouw mogelijk was, daarop werd geantwoord dat er 5 jaar wachttijd is vanaf moment van indiensttreden. Toch zijn we er nu achter gekomen dat een collega van haar, vanaf het moment van indiensttreden gewoon pensioen opbouwt. Dit vinden wij uiteraard niet eerlijk, maar we vragen on nu af hoe dit wettelijk precies zit. Mag de werkgever dit ? Wie weet dat ?

Gr,

John

• Paul

Beste John,

Nee dat mag niet. Op deze manier creëert de werkgever een vorm van ongelijke beloning, en dat is een directe dan wel indirecte vorm van discriminatie.

Volgens de meeste geleerden kan een wachttijd nog wel worden gehanteerd, maar dan voor een periode van 2-3 maand, en niet 5 jaar!

Wat een werkgever wel mag doen is zeggen dat de pensioenopbouw vanaf bijv. 30 jaar plaatsvindt, tenzij hij daarmee parttimers, werknemers met een tijdelijk contract of vrouwen indirect benadeelt. Dan is sprake van indirecte discriminatie, die slechts is toegestaan als de werkgever daarvoor een redelijk argument heeft dat bovendien niet onevenredig bezwaarlijk is voor bepaalde werknemers.

Kijk ook eens naar de discussie die wordt gevoerd bij Tamara van de Ven.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• John

Dag Paul,

Ik heb de discussie gelezen bij Tamara van de Ven. Ook heb ik een (inmiddels ex-) collega gebeld, en hem gevraagd of hij bij de desbetreffende firma pensioen heeft opgebouwd. Hij antwoordde me dat de werkgever vanaf het moment van indiensttreden 7000 gulden per jaar heeft afgedragen aan een pensioenverzekering. Hierbij had hij het wel over een prive-pensioen, wat ook voor bepaalde andere collega's betaald werd, waarschijnlijk afhankelijk van salarisniveau. Gezien het feit dat het erop lijkt dat jij er meer verstand van hebt dan ik: Wat kunnen we nu het beste doen ?

Gr,

John

• Paul

Beste John,

Als je het hard gaat spelen, zal je vrouw waarschijnlijk wel pensioenopbouw met terugwerkende kracht kunnen afdwingen. De vraag is of je dat wilt. De arbeidsrelatie zal door de daarvoor noodzakelike procedure behoorlijk verslechteren, en weillicht leiden tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Misschien is de beste insteek eerst eens een open gesprek aan te gaan met de werkgever. Laat hem maar eens verklaren waarom een wachttijd van 5 jaar in de specifieke situatie van je vrouw in zijn ogen redelijk is, als hij die kennelijk niet hanteert bij andere werknemers. Een paar punten van aandacht: wat gebeurt er na die 5 jaar? Wordt er ook over de wachttijd pensioen ingekocht of niet? Is er momenteel wel een risicodekking bij overlijden en arbeidsongeschiktheid verzekerd?

Gelijk hebben is één ding; het krijgen is een ander en of je bereid bent tot het uiterste te gaan om gelijk te krijgen is een afweging die ik niet voor jullie kan maken.

Met vriendelijke groeten,

Paul