Allereerst verwijs ik u graag naar de site van de Pensioen- en Verzekeringskamer, de toezichthouder op verzekeraars en pensioenfondsen.
U vindt deze op www.pvk.nl (onder Algemeen treft u een ruime hoeveelheid aan over beleid, regelgeving e.d.).
Hoewel de exacte percentages mij ontbreken is het bij mijn weten zeker niet zo, dat een pensioenfonds “maar wat mag doen” met de door haar beheerde gelden t.b.v. deelnemers.
Daarnaast is enige nuancering wel op zijn plaats.
Vele pensioenfondsen hebben jarenlang pensioenpremies niet verhoogd of zelfs verlaagd, juist vanwege de gunstige resultaten op beleggingen.
Feitelijk hadden op zuiver actuariele grondslagen (lagere rekenrente en hogere levenskansen om er maar 2 te noemen) pensioenpremies de afgelopen jaren moeten stijgen.
PGGM als 1 van de grotere pensioenfondsen is in haar communicatie daar dan ook redelijk duidelijk over (zie ook www.pggm.nl) en geeft aan, dat pensioenpremies weer dienen te worden gebracht op het niveau dat daar “technisch” voor nodig is (dit is een nogal vrije vertaling mijnerzijds).