pensioenrechten

• Gerard Koppers

Ik heb het volgende probleem mijn vrouw werkt 25 jaar bij een bedrijf en meer dan 40 uur per week. De werkgever heeft de eerste 20 jaar geen pensioen premie betaald. Mijn dringende vraag is nu: Is mijn werkgever verplicht om pensioen premie te betalen, zo ja kan ik de niet betaalde pensioenpremie met terugwerkende kracht van 20 jaar lang opeisen.

MVG Gerard Koppers

• Simon Kabelfoon

Was er die eerste 20 jaar uberhaupt een pensioenregeling van toepassing voor het personeel van de bewuste werkgever of is er eerst een regeling gestart 5 jaar geleden?

• Paul

In aansluiting op de vraag van Simon…. als er een pensioenregeling was, waarom was uw echtgenote geen deelnemer in die regeling?

E.e.a. riekt dan naar een geval van ongelijke behandeling, maar dergelijke zaken liggen zeer gevoelig en zijn complex. Graag ontvang ik nadere info omtrent de pensioenregeling van uw echtgenote alvorens ik echt nadere gedachten kan uitspreken.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Gerard Koppers

Er was alvanaf het begin af aan een regeling voor pensioen in dit bedrijf!!

• Gerard Koppers

Er was inderdaad al een pensioenregeling vanaf het begin maar daar hebben we nooit aan mee gedaan maar dit staat nergens zwart op wit. Volgens mij is er een paar jaar geleden een uitspraak geweest bij het hoge gerechtshof over zo,n situatie weet u hier misschien iets van.

MVG Gerard Koppers

• M. Alvares

Er is inderdaad een dergelijke uitspraak geweest.

Heeft u vrouw misschien parttime gewerkt gedurende die periode?

• M. Alvares

Even een toevoeging:

Pensioenregelingen dienen te voldoen aan de meer algemeen geldende eis van gelijke beloning van mannen en vrouwen. Deze eis is neergelegd in het EG-verdrag. In het EG-verdrag is weliswaar neit expliciet aandacht besteed aan pensioenen, maar onder andere uit het Barber-arrest blijkt dat pensioenen onder het begrip “beloning” valt en dat hanteren van een voor mannen en vrouwen verschillende pensioenleeftijd niet is toegestaaan. Het zelfde geldt ook voor andere elementen uit een pensioenregeling. Denk bijvoorbeeld aan:

- opbouwpercentages

- pensioenleeftijden

- beginleeftijd pensioenbouw !!!!! <—–

Overigens geldt deze gelijkwaardigheidseis slechts voor de pensioenopbouw vanaf 17.05.1990.

Onderstaande is van zeer groot belang voor uw vrouw!

Een essentieel aspect van een pensioenregeling vormen de voorwaarden betreffende de toetreding tot de pensioenregeling. In veel pensioenregelingen werden in het verleden gehuwde vrouwen van deelname uitgesloten. Inmiddels is duidelijk geworden dat gehuwde vrouwen met terugwerkende kracht, tot op zijn vroegst 08.04.1976 (of latere datum in dienst) in de pensioenregeling dienen te worden opgenomen.

Dit laatste geldt tevens voor deeltijders!!!!!!

• M. Alvares

Even een toevoeging:

Pensioenregelingen dienen te voldoen aan de meer algemeen geldende eis van gelijke beloning van mannen en vrouwen. Deze eis is neergelegd in het EG-verdrag. In het EG-verdrag is weliswaar neit expliciet aandacht besteed aan pensioenen, maar onder andere uit het Barber-arrest blijkt dat pensioenen onder het begrip “beloning” valt en dat hanteren van een voor mannen en vrouwen verschillende pensioenleeftijd niet is toegestaaan. Het zelfde geldt ook voor andere elementen uit een pensioenregeling. Denk bijvoorbeeld aan:

- opbouwpercentages

- pensioenleeftijden

- beginleeftijd pensioenbouw !!!!! <—–

Overigens geldt deze gelijkwaardigheidseis slechts voor de pensioenopbouw vanaf 17.05.1990.

Onderstaande is van zeer groot belang voor uw vrouw!

Een essentieel aspect van een pensioenregeling vormen de voorwaarden betreffende de toetreding tot de pensioenregeling. In veel pensioenregelingen werden in het verleden gehuwde vrouwen van deelname uitgesloten. Inmiddels is duidelijk geworden dat gehuwde vrouwen met terugwerkende kracht, tot op zijn vroegst 08.04.1976 (of latere datum in dienst) in de pensioenregeling dienen te worden opgenomen.

Dit laatste geldt tevens voor deeltijders!!!!!!

• Simon Kabelfoon

Zie ook de diverse uitspraken van de Commissie Gelijke Behandeling (www.cgb.nl)

• Gerard Koppers

Nee mijn vrouw heeft altijd een vaste dienstverband gehad, weet u toevallig waar ik die uitspraak kan vinden? Ik wil dit graag weten omdat we de werkgever van mijn vrouw willen confronteren met deze uitspraak. En weet u misschien een weg of de manier hoe ik de werkgever aan kan pakken met deze kwestie.