Waardeoverdracht. Van werkgever veranderd.

• Nathalie

Goede dag,

Ik ben vorig jaar van werkgever veranderd en kreeg toen te maken met waardeoverdracht naar mijn nieuwe pensioenfonds. Ik heb hierover een aantal vragen waarop ik op deze manier hoop een antwoord te kunnen krijgen.

1. Hoe kan ik mijn pensioenbreuk bereken als ik mijn pensioen NIET laat overdragen?

2. In de waardeoverdrachtofferte die ik van mijn nieuwe pensioenfonds gekregen heb is mijn vroegpensioen verdeeld over a) ouderdomspensioen b) nabestaandenpensioen. Hierdoor is mijn reeds opgebouwde vroegpensioen helemaal komen te vervallen. Mag dit zomaar en hoe kan ik berekenen of ik hierdoor wel of niet benadeeld word?

Ik heb deze vragen al meerde malen bij mijn nieuwe pensioenfonds neergelegd maar krijg hierop nog steeds geen bevredigend antwoord. Kan iemand mij op deze vragen een duidelijk antwoord geven zodat het ook voor een leek te begrijpen is?

Alvast hartelijk bedankt.

Groetjes,

Nathalie

• martien

je moet toch het eea van de pensioenmaterie afweten om de waarde overdracht te kunnen berekenen. normaliter is het voor een leek niet mogelijk de contante waarde overdracht te bepalen. er wordt rekening gehouden met de gem sterfte tabellen van de vrouwen en de mannen. normaliter beschikt bijna geen leek over deze tabellen omdat ze onintersant zijn.zelfs met een specificatie van het pensioenfonds is het bijna onbegonnen om uit de wirwar van getallen te controleren of het pensioenfonds goed geteld heeft. u kunt het wel narekenen maar of de gebruikte percentages en kengetallen goed zijn kunt u niet controleren,

• Paul

Beste Nathalie,

Wat betreft de overdracht:

- van welke pensioenregeling naar welke pensioenregeling gaat u?

- per welke datum is de overdracht?

Naast deze 2 kerngegevens is voorts van belang uw oude en nieuwe salarispakket.

Zoals martien al aangaf, is het soms zeer lastig te berekenen wat wijsheid is.

Naast het karakter van de regeling van uw voormalige en huidige werkgever spelen ook zaken als indexeringsbeleid. Houd u er voorts rekening mee dat een gemiddelde waardeoverdracht meer dan een jaar kan duren. Over deze periode krijgt u normaliter overigens wel een rentevergoeding over de waarde van de over te dragen pensioenen.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Nathalie

Beste Paul en Martien,

Als het allemaal zo moeilijk is zo als ze doen geloven waar kun je dan terecht als je wilt weten of het allemaal klopt wat ze doen, zonder dat het meteen geld kost?

Ik vind het maar raar dat je gewaarschuwd wordt voor het eventueel ontstaan van een pensioengat en als je dan begint te informeren over hoe je dat kunt berekenen niemand precies weet hoe het in elkaar zit.

Ook kan ik me niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die willen weten hoe de vork in de steel zit, voordat ze hun pensioen overdragen aan een ander pensioenfonds.

Het gaat in dit geval om de overgang van metalektro naar mtb (Metaal en Techniche Bedrijfstakken).

Wat is het belang van de overdrachtsdatum, het is nog steeds niet rond dus de datum is ook nog niet bekend?

Wat bedoelt u met het salarispakket?

Nathalie.

• Paul

Beste Nathalie,

Voor wat betreft de vergelijking: bij een verzoek om waardeoverdracht krijg je een overzicht van de over te dragen pensioenen en de daaraan gekoppelde waarde plus een overzicht wat dit oplevert bij het nieuwe pensioenfonds. Dat lijkt een één op één vergelijking, maar is het vaak niet. U krijgt nl. slechts een overzicht waarin een overdrachtswaarde staat van de pensioenrechten bij het oude pensioenfonds en wat u daar voor terugkrijgt bij het nieuwe pensioenfonds.

Voordat u een beslissing neemt wel of niet doen, zou ik als ik in uw situatie zat antwoord willen hebben op de volgende vragen:

- wat is mijn pensioensituatie als ik niet overdraag op 65 jaar?

- kent het oude pensioenfonds een indexatieregeling? hoe zit dit bij het nieuwe pensioenfonds?

- wat gebeurt er met het partnerpensioen als ik kom te overlijden voor 65 jaar zonder waardeoverdracht?

- wat gebeurt er met het partnerpensioen als ik kom te overlijden na 65 jaar zonder waardeoverdracht?

- hoe verloopt de pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid zonder waardeoverdracht?

- hoe verloopt de pensioenopbouw bij werkloosheid zonder waardeoverdracht?

- wat gebeurt er met rechten op tijdelijke uitkeringen zoals VUT, prepensioen, tijdelijk ouderdomspensioen en eventueel tijdelijk partnerpensioen zonder waardeoverdracht?

Vervolgens hetzelfde rijtje met wat er gebeurt als er wel waardeoverdracht wordt gepleegd.

Het OVERNEMENDE fonds is verplicht u hierop antwoord te geven, binnen een termijn van 3 maanden. Gegeven het financiële belang van waardeoverdrachten ( = nul of negatief), wil dit in de praktijk nog wel eens langer duren.

Desgewenst kan ik u wel een globale indicatie geven van de gevolgen indien u mij de nodige gegevens doorgeeft. Dit lijkt me echter een kwestie die buiten een prikbord moet omgaan.

Paul

• Nathalie

Beste Paul,

Bedankt voor de adviezen hier kan ik al wat mee.

Dat het pensioenfonds het niet één op één over wil nemen ben ik al achter.

Betreft de globale indicatie die u desgewenst zou willen geven, daar wil ik nog geen gebruik van maken in de hoop dat het pensioenfonds deze gaat geven.

Maar misschien blijven er nog wat vragen over die nog niet helemaal beantwoord worden en dan zou ik graag weer van u expertise gebruik willen maken.

Nathalie

• M. Alvares

Nathalie,

Naar aanleiding van bovenstaande het volgende:

Volgens je bericht van 22.06.2003 zou je overgaan van Groot-metaal naar Klein-metaal (BPMT). Bij overgang tussen deze twee pensioenfondsen zijn er aparte afpraken gemaakt omtrent de overgangsbepalingen SUM of SUMO (afhankelijk van uw leeftijd).

Indien u bij Groot-Metaal in aanmerking kwam voor deze overgangsbepalingen, dan blijft u zelfs na overgang recht houden op deze overgangsbepalingen. Deze worden dan wel uitgevoerd/en uitbetaald door het BPMT!! De financiele gevolgen hiervan worden verrekend tussen beide fondsen.

Indien er een waardeoverdracht van pensioenaanspraken plaatsvindt is het derhalve niet nodig om de overdrachtswaarde om te zetten in OP, NP en VP. Aangezien u (waarschijnlijk) tussen 62 en 65 recht zal hebben op een SUMO of SUM uitkering. De overdrachtswaarde zal alleen worden omgezet in OP en NP, dit resulteert derhalve in een verhoogd levenslang ouderdomspensioen vanaf uw 65e.

Het is in tegenstelling tot de door mij hiervoor gelezen berichten WEL mogelijk om de overdrachtswaarde te bepalen. Echter is hiervoor wel enige actuariele kennis nodig. De rekenregels voor een dergelijke waardeoverdracht zijn wettelijk vastgesteld en de pensioenfondsen voor de Groot-Metaal en Klein-Metaal vallen beide onder Het Circuit.

Daarnaast las ik dat iemand schreef dat de toegekende rente over de overdrachtswaarde aan u zal toekomen. Dit is in uw geval echter niet juist. De waardeoverdracht geschiedt per een bepaalde overdrachtsdatum!!! U zal derhalve géén financieel nadeel ondervinden door het feit dat een waardeoverdracht gemiddeld een half-jaar tot een jaar duurt. De vastgestelde rente wordt toegekend aan het pensioenfonds, aangezien zij de waarde inbrengen per de betreffende overdrachtsdatum!

Met vriendelijke groet,

M. Alvares

• Nathalie

Beste M. Alvares,

Ten eerste hartelijk dank voor uw informatie.

Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij kunt vertellen waar ik de door u genoemde rekenregels terug kan vinden zodat ik de overdrachtswaarde kan vaststellen.

Met vriendelijke groet,

Nathalie

• M. Alvares

Nathalie,

Zoals ik zelf reeds beschreef is er enige actuariele kennis voor nodig. Indien gewenst kan ik de overdrachtswaarde binnen enkele minuten voor je controleren via de mail.

Met vriendelijke groet,

• Margriet huibers

Je kunt ook kijken op www.hetcircuit.nl daar kun je verschillende rekenregeles vinden.

Margriet Huibers