Cao

• Manon

Goedemorgen,

Ik heb een vraagtje. Mijn oude werkgever zijn bedrijf is overgenomen door een groot concern. Bij mijn oude werkgever hadden wij gewoon deelname in een collectief pensioen (wel een c-polis). Nu is in maart 2002 officieel het bedrijf overgenomen. Het nieuwe concern heeft alles op zich genomen, maar willen nu in eens een jaar later dat wij toetreden in de Cao. Dit zou betekenen dat ik mijn c-polissen moet gaan opzeggen en over moet stappen naar Metaal en Technische Bedrijfstakken pensioen. Bestaat er een mogelijkheid dat ik mijn C-polis gewoon kan behouden of ben ik daadwerkelijk verplicht toe te treden? Ik wil het liever niet.

Groetjes Manon

• Paul

Beste Manon,

De datum maart 2002 is hier vrij cruciaal. Sinds 1 juli 2002 kan een overnemende partij het personeel van het overgenomen bedrijf nl. dwingen toe te treden tot de pensioenregeling van de overnemer. De formele datum van de overname is dus van groot belang.

Overigens is het zo dat een CAO niet op u van toepassing is, indien dit een verslechtering van uw huidige arbeidsvoorwaarden zou inhouden. Een CAO is nl. een minimum afspraak en indien er individueel betere afspraken zijn gemaakt dan dat minimum, gelden de individuele afspraken.

Wat nog wel zou kunnen is dat door de overname u onder de verplichtstelling van het pensioenfonds valt. Daarvan kan de werkgever (de overnemer dus) ontheffing krijgen indien er al een pensioenregeling was voor de overname (zoals in uw situatie) en deze minimaal gelijkwaardig is aan de verplichte regeling. Uw werkgever moet deze dispensatie dus aanvragen.

De arbeidsrechter zal u, mocht de zaak escaleren, zonder meer in het gelijk stellen.

Kortom, juridisch is er geen reden tot angst dat uw pensioen wordt gewijzigd in negatieve zin.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Manon

Beste Paul,

Dankje voor je snelle antwoord. Heb jij misschien artikelnummers waar ik het een en ander kan vinden.

Je spreekt over de ontheffing.

Wij waren zeg maar een bedrijf die polissen bij een verzekeraar hadden lopen, het hele bedrijf is overgenomen door een groot concern in de metaal industrie. Moet ik dan voor ons groepje zeg maar bij mijn NIEUWE werkgever vragen of hij ontheffing aanvraagt? Of heb ik het dan fout. Maar dat zal hij nooit doen, want hij wil juist dat wij in het bedrijfstakpensioen metaal & technische bedrijven gaan. Kunnen we dan wettelijk gezien hier onderuit, als wij bv kunnen aantonen dat wij nu een beter pensioen genieten.

Manon

• Paul

Beste Manon,

Voor wat betreft de wettelijke bepalingen: ik zal u de artikelen mailen indien je dat wilt.

Voor wat betreft de ontheffing: uw nieuwe werkgever zit in een situatie dat hij:

- of u laat deelnemen aan de verplichte regeling en een aanvullende pensioenverzekering regelt voor uw ruimere toezegging;

- of uw huidige regeling met dispensatie in tact laat. Dit laatste is in de praktijk eigenlijk de enige oplossing. Dit heeft te maken met het verschil in verzekeringsvoorwaarden van een pensioenfonds en een bij een verzekeringsmaatschappij ondergebrachte regeling.

Kortom; wellicht tegen zijn zin, moet uw nieuwe werkgever dispensatie vragen.

Een opmerking ter nuancering: weet u zeker dat u slechter wordt van de eventuele overgang naar het pensioenfonds?

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Manon

heel erg bedankt, dit is duidelijk.

Ik ga inderdaad eerst kijken of het verstandig is, maar ik weet nu wel dat als ik slechter uit kom dat ik de mogelijkheid heb om het aan te kaarten.