Hypotheek maakt lijfrente overbodig?

• D.D. de Kerf

Hallo,

ik heb een tijd geleden een lijfrentepolis afgesloten met het oog op een mooie uitkering op het moment dat ik ooit zou mogen stoppen met werken. Zekerheid van de regering, daar moeten we immers niet op rekenen. Bovendien vond ik het mooi dat je een gedeelte kon aftrekken van de belasting..

Nu heb ik echter een huis gekocht waar een hypotheek op ligt. Is mijn lijfrente daarmee eigenlijk niet min of meer overbodig geworden? Als je hypotheek immers is afgelost, dan heb je daar toch je kapitaal inzitten en dan kun je het daar toch ook uithalen?

Of sla ik de plank nu mis? Hoe zit dat trouwens met het opzeggen van een lijfrente polis, kan dat zomaar?

Groeten,

Davy

• Paul

Beste Davy,

Beide voorzieningen zijn moeilijk één op één te schakelen. Uw hypotheek zult u in de loop van de tijd aflossen, door een maandelijkse afossing of bijvoorbeeld een maandelijkse premie-inleg waarmee op het eind de schuld in één keer wordt afgelost. Daar zijn tal van varianten denkbaar. Wat uiteindelijk resteert, is een woning vrij van schuld. Op zich is die natuurlijk geld waard, maar “bakstenen” kun je niet opeten. M.a.w. als u de woning als een oudedagsvoorziening ziet, moet u ook doorredeneren en er van uitgaan dat t.z.t. weer een lening wordt opgenomen voor consumptie, of u verhuist naar een huurwoning.

Bij een lijfrenteverzekering moet ieder jaar worden berekend in hoeverre uw pensioenopbouw achterloopt bij de wettelijk maximale normen. De premie is slechts aftrekbaar voor zover sprake is van een aantoonbaar tekort. Over de uitkeringen betaalt u straks belasting.

Voor wat betreft het “opzeggen”: premievrij maken kan altijd, afkoop leidt tot een hoop problemen bij met name de belastingdienst. Bovendien valt de afkoopwaarde vaak zwaar tegen. Dit laatste heeft te maken met de manier waarop een aantal verzekeraars de kosten die ze in de toekomst (dus na de afkoopdatum) verrekenen met de poliswaarde op het moment van afkoop. Bovendien is in de polisvoorwaarden voor een lijfrenteverzekering veelal opgenomen dat afkoop niet mag.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• johan

Tja zal een adviseur moeten raadplegen en de goeien zijn moeilijk te vinden

succes

• Paul B

Even een reactie op reactie andere Paul.

“Op zich is die natuurlijk geld waard, maar ”bakstenen“ kun je niet opeten. M.a.w. als u de woning als een oudedagsvoorziening ziet, moet u ook doorredeneren en er van uitgaan dat t.z.t. weer een lening wordt opgenomen voor consumptie, of u verhuist naar een huurwoning.”

Op het moment dat uw hypotheek geheel of gedeeltelijk is afgelost, betekent dat voor u een nettolastenverlichting. M.a.w. u houdt netto (per maand) meer in het handje over. Voor dat gedeelte dat u er dan netto op vooruitgaat, zou u voor uzelf kunnen vaststellen dat u geen aanvullend inkomen in de vorm van een lijfrente meer nodig heeft. Maar mijn slotadvies luidt: laat u integraal financieel adviseren door een adviseur die u betrouwbaar acht. En onthoudt dat u eerst vandaag moet leven en als alles goed gaat ook later. “Lead a simple life”