Dubbele franchise bij reintegrerende wao-ers

• Huub

Dit probleem is beschreven op http://home-5.12move.nl/~sh968870/

Het komt hier op neer:

1. Een gedeeltelijk wao-er krijgt bij de (oude) werkgever premievrije voortzetting van zijn pensioenopbouw op basis van de mate van arbeidsongeschiktheid.

2. Hij aanvaardt nieuw werk tegen lager uurloon en kan zelfs 40 uur gaan werken (voltijd).

3. De nieuwe werkgever hanteert natuurlijk een volledige franchise.

4. Omdat over dezelfde opbouwtijd de oude werkgever een deeltijdfranchise (uit hoofde van de voortzetting) hanteert en de nieuw een voltijd franchise hanteert, wordt er totaal meer dan 100% franchise toegepast.

Betrokkene vindt dit niet juist; wat vinden we er hier van?

• Paul

Beste Huub

Ik vraag me ten zeerste af of de premievrije opbouw wel blijft doorlopen als de voormalig arbeidsonegschikte weer volledig aan het werk gaat; er is immers niet langer sprake van arbeidsonegschiktheid. Mocht dat al zo zijn, is sprake van dubbele pensioenopbouw. Dat is al meer dan de meeste mensen krijgen, dus het hanteren van een franchise is niet alleen door de fiscus voorgeschreven, maar ook volstrekt normaal.

Al met al geen reden tot klagen lijkt me.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Huub

Bij de oude werkgever is sprake van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid; zeg maar 50%. De restcapaciteit voor die functie wordt vervolgens fulltime bij ander vervuld tegen ongeveer een half uurloon, in een nieuwe lager beloonde functie. Het is realiteit hoor.

De nieuwe werkgever kan overigens ook de oude zijn; bij mijn bedrijf werken veel herplaatste wao-ers.