Zelf pensioen regelen

• Sander

Hallo,

Binnenkort ga ik in dienst treden bij een nieuwe werkgever. Deze werkgever kent geen pensioenregeling. Nu heb ik hier reeds het één en ander gelezen en ben al wat wijzer. Echter wat ik nog mis is het volgende:

- als ik 65 wordt, wat is dan een ‘normaal’ bedrag om uitgekeerd te krijgen (naast AOW)?

Ik heb hier geen idee van namelijk. Een toekomstige collega (lijfrente) bijv. betaald ? 100 per maand tot zijn 55e en krijgt dan vanaf zijn 65 ? 1,300 (inclusief AOW!). Even simpel gerekend: 2,5% inflatie per jaar, dan kun je dan vergelijken met ? 650 per maand. Lijkt mij persoonlijk erg weinig? Of niet?

Ik hoop dat jullie me wat sturing kunnen geven?

PS: Als iemand nog een site weet waar ik lijfrentes kan uitrekenen, graag!

• Simon Kabelfoon

Wat een “normaal” bedrag is om uitgekeerd te krijgen wanneer u met pensioen gaat is moeilijk te zeggen.

Er zijn vele verschillende pensioenregelingen in Nederland met ieder weer een eigen “uitkomst”.

Als “optimaal” wordt beschouwd een pensioenuitkering, die tezamen met de AOW-uitkering, 70% van uw laatstverdiende inkomen beloopt.

Dat wordt overigens in de praktijk om tal van redenen door weinigen gehaald.

Wellicht verdient het aanbeveling zich te vervoegen bij een (pensioen-)adviseur/tussenpersoon bij u in de eigen omgeving om nadere eerste informatie in te winnen.

Hij/zij kan u dan ongetwijfeld van een aantal voorstellen voorzien, zodat u in ieder geval alvast een indruk heeft van wat mogelijk is en welke kosten en fiscaliteiten aan een dergelijk “prive-pensioen” zitten.

Op pensioenpagina.nl en verzekeringen.startpagina.nl vindt u tal van sites waar u zelf berekeningen op kunt maken.

Wanneer u precies weet wat u wilt en welke risico's (in verband met eventuele beleggingsmogelijkheden) u bereid bent te lopen kunnen die een goed hulpmiddel vormen.

Over het algemeen zal een persoonlijk advies/begeleiding wel wenselijk blijken (waar zitten nu de verschillen, wat zijn de voors en tegens van de diverse mogelijkheden) niet alleen nu, maar ook later, want met name op fiscaal gebied is er de laatste jaren nogal wat veranderd en wie weet wat er nog aanstaande is.

Het is niet aan mij om op dit prikbord bepaalde namen te noemen, maar hoedt u voor degenen die wel al te enthousiast op uw internetbezoek reageren en direct een afspraak willen maken.

Daar zitten helaas nogal wat “productiejagers” tussen die mogelijk wat minder voor u en wat meer voor zichzelf bezig zijn.

Succes.

• Sander

Simon,

Bedankt voor je antwoord! Een aantal zaken staan voor mij reeds vast;-

- Geen risico in mijn pensioen;

- Moet overdraagbaar zijn, of tenminste de premie moet te stoppen zijn;

- vanaf 65e.

Maar ik blijf met de vraag zitten, hoeveel je ongeveer nodig hebt als je 65 bent. Uiteraard verschil dit erg per persoon / levenswijze. Maar het voorbeeld van mijn collega dat ik gaf leek me gewoon absurd weinig.

Ik probeer zoveel mogelijk op de hoogte te zijn voor ik naar een adviseur stap. Uitzonderingen daargelaten, maar de meeste zitten er toch primair voor hun eigen zaak en secundair voor de mijne.

Sander

• Simon Kabelfoon

Sander,

Ik wil best meer inhoudelijk op jouw vraag in gaan, maar dan zal ik toch meer persoonlijke gegevens van je nodig hebben.

Wil je eventuele info rechtstreeks op mijn e-mail-adres kwijt??

(Lijkt me niet geschikt om die publiekelijk op het prikbord te plaatsen.)

Kan dan vervolgens wat berekeningen voor je maken, waarna je daarmee aan de slag kunt bij een adviseur/tussenpersoon in de eigen omgeving.

• Margriet

Beste Sander,

Het is inderdaad moeilijk te zeggen wat u nog nodig heeft na 65. U kunt dit het beste laten berekenen bij een adviseur. Deze houdt namelijk dan ook rekening met het al door u opgebouwde pensioen.

Margriet