Wat voor gevolgen heeft minder werken voor je pensioen?

• Rebecca

Hallo allemaal,

Ik wil graag minder gaan werken (van 38 naar 32 uur), betaal sinds 1 jaar pensioenpremie en wil niet tot m'n 65e gaan werken, maar misschien over een paar jaar al ophouden met werken. Kan iemand mij vertellen welke consequenties dit heeft voor mijn pensioenopbouw?

Alvast bedankt!

Groeten,

Rebecca

• Huub

Je geeft niet genoeg cijfers, maar als ik zelf wat uitbreiding geef kun je het sommetje wel volgen, denk ik:

Als je van voltijd 38 uur teruggaat naar 36 uur wordt je in feite een 36/38x 100 = 95% parttimer.

Als je al 10 jaar voor 100% gewerkt hebt en nu nog 30 jaar werkt voor 95%; kom je uiteindelijk op gemiddeld op (10 x 100 + 30 x 95) / 40 = 96,25% uit.

Je pensioen zal daarom zo'n 96,25% bedragen van een fulltimepensioen.

Als je over een paar jaar stopt met werken - stel 5 jaar - dan komt het gemiddelde uit op (10 x100 + 5 x 95)/15 = 98,33% van een theoretisch voltijdpensioen.

Je ziet dat parttimewerken als - een naar diensttijd gewogen gemiddelde - wordt meegenomen in de pensioenopbouw.

Parttimewerken heeft geem gevolgen voor het AOW-pensioen.

• Rob

Huub,

Kun je mij s.v.p. helpen met de berekeningsmethodiek voor het uitrekenen van een pensioenpremie over het SVW-loon. De premie zelf wordt immers in mindering gebracht op het SVW-loon.

Hoe ging dat ook alweer?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten,

Rob

• Huub

Ik weet niet wat je bedoelt Rob; misschien een andere lezer?

• Simon Kabelfoon

Weet niet of je deze bedoelt??

SVW loon voor pensioenopname is 100.

Pensioenpremie bedraagt 5%.

Na opname in pensioenregeling wordt SVW 100 -/- 5 = 95.

SVW oud a 100 *100/95 = (SVW nieuw)105.2632 -/- 5% = weer 100

• Guus Noordzij

Ja zo simpel als wat, dat pensioen wordt dan minder (dat had mijn kleine broertje je ook kunnen vertellen)

Guus

• Huub

Zo gek is die vraag nog niet hoor; kijk maar de AOW, die wijzigt niet met je verdiende inkomen; dat is nogal uniek in Europa.

Daarnaast was het vroeger heel gebruikelijk om deeltijders uit te sluiten van pensioenopbouw.

Vergeet niet dat je oordeel over dit soort zaken vaak gebaseerd is op je eigen rechtvaardigheidsgevoelens; welnu in arbeidsvoorwaarden zien we eigenlijk gestaag een hernieuwing van opvattingen. Je kunt je soms verbazen over vroegere toestanden terwijl je blind blijft voor de huidige.

groet

Huub