Beste mensen,

Eind jaren negentig kwam er een mevrouw aan de deur om eens te praten over mijn pensioengat. Een mevrouw van Qua Raad uit Amersfoort. Omdat ik 10 jaar lang gefree-lanced had ( van 18 tot 27), dacht ik wel zo´n gat te hebben.

We sloten een polis af voor fl300,- per maand, die ervoor zou zorgen dat ik een leuke aanvulling kreeg op mijn pensioen later. Ik zou via het spaarloon maar 75 van die 300 gulden hoeven te betalen, de staat betaalde mee. Klonk leuk.

Maar… de wetgeving veranderde, iets wat zij op het moment van afsluiten geweten moet hebben. En ik had dus helemaal geen leuke constructie meer. Ook geen pensioengat trouwens, al zou ik via een ingewikkelde berekening blijkbaar wel met terugwerkende kracht nog een jaar verder kunnen.

Bovendien heb ik na tekening nooit meer iets ontvangen van het bedrijf. Geen algemene voorwaarden, geen jaaroverzichten niks. En telkens als ik belde met wat later bleek de tussenpersoon, was ze er niet. Haar eigen nummer van het visitekaartje werd niet beantwoord. Op het hoofdkantoor kenden ze haar niet, en later bleek ze weg te zijn bij de firma.

Enfin, 2 1/2 jaar en talloze telefoontjes later en bijna 7000 gulden armer werd ik boos. Ik besloot een brief te schrijven waarin ik behalve om tekst en uitleg ook vroeg om ongedaan making van het contract. Als Hollander wilde ik graag mijn geld terug, want ik had het idee dat mij onder valse voorwendselen iets was aangesmeerd.

Maar dat deed Qua Raad niet. Na enkele brief en mailwisselingen over en weer kreeg ik totaal geen begrip voor de situatie (ik kreeg zelfs acquisitie-telefoontjes van dezelfde club omdat ze een aantekening hadden dat ik gebeld moest worden, maar waarover dat wisten ze niet).

Afkoop zou niet kunnen, blijkt uit hun mail:

´Een polis afkopen heeft naast een fiscaal nadeel van een progressieve

heffing van 52% door de belastingdienst en een boete genaamd de revisierente

van 20% ook het nadeel dat de maatschappij een boete heffing mag doen daar u

zich niet aan het contract houd en zal dan ook alle kosten verrekenen over

de gehele contractdatum. U begrijpt dat dit een heel dure oplossing is en

mijn advies is dan ook om uw polis premievrij door te laten lopen.´

En over wat premievrij maken is, het volgende:

´Op het moment dat u een polis premievrij maakt wil dat zeggen dat u op de

polis geen geld meer inlegt maar dat daarintegen het gespaarde geld tot aan

het einde van de contract datum blijft doorrenderen. Zoals het oude

spreekwoord zegt; geld maakt geldt, is het aannemelijk dat uw bedrag blijft

groeien. Er worden echter wel door de maatschappij gewoon kosten op

geincasseerd. Aan het einde van het contract komt er geld vrij en daar kunt

u een uitkerende lijfrente voor aankopen.´.

Aan jullie nu de vraag of deze informatie klopt. Zie ik er echt niks meer van terug? En klopt het dat ik niets geen jaaroverzichten of iets moet ontvangen? En dat ik nergens op kan vragen hoe hoog de door de maatschappij geincasseerde kosten zijn. De polis loopt bij Aegon overigens. En kennen jullie Qua Raad in Amersfoort?

Tot in 2002 zijn er maandbedragen afgeschreven die ik nooit heb teruggezien, ondanks dat ik 7 maanden eerder al had aangegeven te willen stoppen. Ik heb er een grote frustratie aan overgehouden en weet nu echt niet meer wat ik moet doen.

Voor mijn gevoel ben ik geflest en een hoop geld kwijt. Nathalie