pensioenverzekering Deelnemerplan Collectief

• Ch. Dekkers

Beste Paul of Huub,

(jullie naam doorgekregen van Simon “Kabelfoon”) van de verzekeringspagina, als zijnde de personen die volledig thuis zijn in de pensioenmaterie!).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het navolgende.

Mijn vader, geboren in 1942 en op 4 augustus jl helaas overleden, had tijdens zijn leven een nabestaandenpensioensverzekering afgesloten bij Loyalis middels een zg Deelnemerplan Collectief.

Betaling van de premmie geschiedde via inhouding op het loon van zijn werkgever, de gemeente. Deze laatste zorgde dus als tussenpersoon voor de (collectieve) afdracht van die premie. Mijn vader is echter per 1 februari jl met vervroegd pensioen gegaan. Premieafdracht heeft naar wij pas nu vernemen, vanaf die datum echter geen plaats meer gehad zodat Loyalis niet tot uitkering overgaat.

Loyalis heeft echter nimmer verzekeringnemer noch de gemeente schriftelijk in kennis gesteld of voortzetting op andere voorwaarden voorgesteld zodat verzekeringnemer niet wist/kon weten dat polis was komen te vervallen.

Overigens is dit plan een collectieve verzekering die afhankelijk is van het dienstverband met een werkgever.Houdt het dienstverband op te bestaan dan vervalt ook de verzekering maar deze kan worden voortgezet op door Loyalis te stellen voorwaarden. Wij zijn helemaal niet in kennis gesteld van het einde van de verzekering.

Ik ben inmiddels na enig speurwerk wel op een uitstpraak gestuit nr 2001/11 Med, waarbij een soortgelijk geval zich voortdeed wat de premie-achterstand betreft, die uitspraak is zoals ik m lees in ons voordeel, alleen speelt hier ook het einde dienstverband een rol.

Kunnen jullie mij van de slapeloze nachten van mij en m'n moeder afhelpen?

Heel hartelijk bedankt alvast,

Charlotte Dekkers

• Ch. Dekkers

Kunnen jullie een gaatje vinden om deze vraag te beantwoorden en als dat niet lukt het mij ook even laten weten alsjeblieft? Ik moet nl met een reactie komen naar de verzekeringsmaatschappij.

• Huub

Gezien de eis van een dienstverband lijkt mij hier sprake van een collectieve risicoverzekering voor de nabestaande van een ‘in harnas’ overleden werknemer.

Is het een verzekering ter dekking van het Anw-hiaat? Als de werkgever de gemeente is; dan is toch ABP de pensioenverzekeraar?

Er blijven dus wat vragen.

In het algemeen is het niet zorgvuldig om bij vervroegde pensionering de verzekeringsaspecten, die te maken hebben met uitdiensttreding, zomaar te negeren.

Wat gebeurt er met de risicoverzekering bij einde dienstverband?

Veelal eindigt een dergelijke risicoverzekering -

1. ofwel direct bij uitdiensttreding (wanneer dan ook) omdat betrokkene in een adequaat nieuwe dekking komt bijvoorbeeld bij een nieuwe werkgever

2. maar ook bij pensioeningang wegens verkrijging van een verzekering van nabestaandenpensioen door af te zien van een deel van het levsnslange ouderdomspensioen (uitruil);

Risicoverzekeringen kunnen echter - als overgangsmaatregel van VUT naar Prepensioen - ook wel gecontinueerd worden tijdens prepensioen, tot 65 jaar.

Dit verhaal past bij een risicoverzkering die naadloos aansluit aan een collectieve pensioenregeling; het is mij nog niet duidelijk of daar hier sprake van is.

• Paul

Beste Charlotte,

Naar ik aanneem gaat het hier om een zogenoemde excedentverzekering boven op het normale pensioen, waarbij een extra dekking wordt gegeven in geval van overlijden tijdens het dienstverband.

Dit soort verzekeringen vervallen inderdaad bij het einde van de dienstbetrekking.

De standaard ABP-regeling voor gemeenteambtenaren kent een nabestaandenpensioen waarvoor een kapitaal wordt opgebouwd. Dit geldt echter niet voor een dekking van een potentieel Anw-hiaat; dit wordt puur op risicobasis gedekt.

Voor zover ik kan nagaan, heeft Loyalis in uw situatie dan ook niets anders gedaan dan handelen conform de regeling.

Hoewel u wellicht op een andere uitkomst had gehoopt, is er denk ik in deze situatie weinig te doen. Een schrale troost wellicht: uw moeder komt wel in aanmerking voor een Anw-uitkering indien ze is geboren voor 1950.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Ch. Dekkers

Beste Paul,

Dank voor je reactie.

De situatie is, zoals jij die uiteenzet, volgens mij correct.

Alleen vind ik het de verzekeraar verwijtbaar dat deze in diens algemene voorwaarden stelt dat de verzekering kan worden voortgezet onder de door hen te stellen voorwaarden, maar totaal geen informatie heeft verstrekt over de beeindiging noch een eventuele mogelijke voortzetting.

Hadden zij ons hierover ingelicht dan hadden wij deze mogelijkheid zeer zeker benut.

Bestaat er niet zoiets als een informatieplicht? Ik meen dat er hier sprake is van een verwijtbaar onzorgvuldig handelen van de verzekeraar.

Met vriendelijke groet,

Charlotte