Pensioen afkopen??

• piet

Hoi, ik wilde weten of het afkopen van een pensioen wettelijk is toegestaan!!

Ik heb al geprobeerd het hele pensioenbedrag af te kopen maar ik krijg een afwijzing omdat het wettelijk niet toegestaan zou zijn, Weet iemand of dit klopt?????

Ik ben altijd zelfstandig ondernemer geweest en daardoor een behoorlijk pensioen opgebouwd en ik wil daar van genieten.

Tevens door mijn werk hebben zijn we nog nooit op vakantie geweest en we willen iets aanschaffen om onze dagen te slijten.

Ze zeggen namelijk dat het niet mag maar mochten wij het ongeluk hebben om vroeg te overlijden, dansen hun met het geld waar ik m'n hele leven lang hard voor gwerkt heb en daar heb ik geen vrede mee.

Wie kan mij hierop antwoorden????

bedankt

Piet

• Remko

Afkoop is inderdaad niet toegestaan, tenzij het jaarbedrag onder (ong) € 340 ligt. Dit is wettelijk geregeld, met het idee dat pensioen dient ter goede verzorging van de oude dag.

Een manier meer geld eerder te ontvangen is een zogenaamde hoog/laag uitkering te vragen. In plaats van jaarlijks hetzelfde bedrag te ontvangen, krijgt u dan (bijvoorbeeld) 5 jaar een hogere uitkering, en later wordt dit verlaagt. De uitkering voor het lagere berag is wel minimaal 75% van het hogere.

• Simon Kabelfoon

Gaat het hier echt om pensioen of gaat het hier om een zogenaamde lijfrenteverzekering (want zoals u stelt bent u zelfstandig ondernemer)??

Indien echt pensioen, welk fonds??

• Guus Noordzij