onbekend terrein...

• Edwin

Ik ben 30 jaar en nu zo'n 5 a 6 jaar werkzaam in de IT en heb door overnames van bedrijven en verandering van werkgever bij diverse maatschappijen pensioen opgebouwd (Centraal Beheer, Nationale Nederlanden etc) en sta nu voor de keuze bij mijn huidige werkgever (via een tussenpersoon) voor de keuze bij Avero.Grof gezegd is mijn pensioenpremie 160 euro per maand plus 90 euro premie voor nabestaanden, wat mij gevoelsmatig erg hoog lijkt.

1. Is dat ook zo?

Feitelijk regel ik de meeste bankzaken bij de Rabobank.

2. Is het handig (mede vanwege de vele overnames, andere werkgevers) om het pensioen gewoon zelf bij de Rabobank op te laten (om zodoende niet telkens tegen de pensioengaten op te lopen). Het zou maar zo kunnen zijn dat ik nog wel een aantal keren met overnames of verandering werkegever te maken krijg. Is de Rabobank een aantrekkelijke partij om het pensioen onder te brengen of toch maar beter naar een ander en zo ja, wie?

3. Is het verstandig om de oude pensioenregelingen over te dragen en in één pot te stoppen, bv vanwege de pensioenkosten op de diverse regelingen.

Graag advies.

Alvast bedankt!

• Simon Kabelfoon

ad. 1.

Is zo niet te beoordelen wanneer niet duidelijk is wat er wordt verzekerd voor welke premie (en als enige relatie met een inkomen ontbreekt).

ad. 2.

Zou een oplossing kunnen zijn, maar een vergelijk RABO(Interpolis?) met Avero laat zich niet direct maken.

Wanneer de AVERO-regeling een echt collectieve regeling is, zal de kostenstructuur (aanzienlijk) lager zijn dan een individuele oplossing bij RABO.

ad. 3.

Dat ligt ondere andere aan welke regeling bij AVERO tot stand komt (beschikbare premie, eindloon, middelloon??) en welke regeling wordt overgedragen (wordt deze nog geindexeerd???).

Kortom, er is (aanzienlijk) meer informatie nodig om tot een meer volledig advies te kunnen komen.