AOW breuk

• marcus Bakker

Ik heb een vraag waar ik niet een goed antwoord op kan vinden. Ik ben al 25 jaar in het buitenland werkzaam en ga binnenkort met pensioen. Ik weet dat ik voor elk jaar 2% korting op de AOW krijg omdat ik geen premie betaald heb. Het ontgaat mij waarom in Nederland iemend die in het geheel geen premie betaald heeft wel het volle pond wat AOW betreft krijgt, maar dat is een heel ander verhaal. Mijn vouw, die dus in ouderwetse stijl nooit gewerkt heeft (buitenshuis bedoel ik :-) ), en dus helemaal niet afwijkt van de Nederlandse die in nedereland nooit een vin verroerd heeft (sorry), wordt zij nu ook straf gekort?

In afwachting , Marcus,

• Paul

Geachte heer Bakker,

Indien zowel u als uw echtgenote 25 jaar buiten Nederland heeft gewoond, bestaat inderdaad maar recht op een AOW uitkering van 50% voor beiden. Criterium voor het wel of niet “opbouwen” van een recht op AOW is inwonerschap van Nederland (tussen de 15 en 65 jaar).

Of er wel of niet premie wordt betaald, is een kwestie van het belastbaar inkomen.

Het spijt me u niet beter te kunnen berichten.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• marcus Bakker

Paul, wel bedankt voor je uitleg. Ja een van die zo oneerlijke zaken, het maakt uit waar je niets doet en een slimme vrouw blijft dan natuurlijk gewoon in nederland ingeschreven tewijl ze in het buitenland woont en zelf geen inkomen heeft in Nederland. Hoe hebben we dat toch allemaal zo krom weten te regelen.

Marcus