Hallo allemaal,
Wie kan mij een beetje op weg helpen ?
Ik ben sinds 3 jaar “verplicht” eenmanszaak , na 30 arbeidsjaren bij 2 werkgevers ben ik op straat gezet (met afkoopsom van 1,5 jaar salaris).
Voor mij was er geen reintegratie-mogelijkheid in mijn “oude” job of iets wat daar op leek. (gewoon een ernstig probleem voor een 50 jarige)
Nu na 3 jaar loopt mijn eenmanszaak best goed, en loop ik tegen de FOR aan.
Ik heb in de tussentijd 2 boekhouders gehad, de eerste was zwaar pro FOR en mijn huidige is zwaar tegen de FOR.
Wat ik uit beide verhalen heb gedistilleerd is:
FOR is een opgebouwde schuld naar de belasting toe, die vroeg of wat later in een keer vereffend dient te worden, waarbij de tijdstippen waarop nogal vaag zijn aangegeven. (eerste versie)
FOR is een onding , je kan beter elk jaar een koopsom-polis via een verzekeraar afstorten en na een aantal jaren heb je een leuke som die kan worden afgestort voor verdere pensioen-uitbreiding.Tevens zijn deze afstortingen fiscaal van de winst tot op zekere hoogte aftrekbaar, dus ook een vorm van belastingverschuiving naar de toekomst.(tweede versie)
Of , niets van beide doen, gewoon nu belasting betalen en “overtollige” gelden zelf in een eigen pensioenpotje doen in een veiliger spaar-belegconstruktie en een aardige belastingvrije appel voor de dorst. (buiten vermogens-rendementsheffing)
Ook heb ik al een pensioenadviseur hier gehad, maar ja deze man is natuurlijk gekleurd , hij wil per slot van rekening wat verkopen , wat ik hem uiteraard niet kwalijk neem.
Ik weet dat elke construktie die je bedenkt een uitgangspunt moet hebben, in mijn geval ben ik met netto 70 a 80% van mijn gemiddelde netto inkomen van de laatste 15 arbeidsjaren tevreden, en kunnen mijn vrouw en ik best goed van leven.
Daarnaast bestaan er voor ons al pensioenrechten van +/- 15.000 Eur/jaar waardevast door de oude werkgevers.
Wie kan mij enige handvaten en/of ervaringen aanreiken ?
Bij voorbaat hartelijk dank !
Andre