Jaarcontract zonder pensioenregeling

• Marco

Hoi,

ik vroeg me af of het normaal is om een jaarcontract te krijgen zonder pensioen regelening. Dit met het idee dat het te duur is voor de werkgever…

Marco

• René

Hoi Marco,

Ja, dat is normaal, dit wordt al vaker toegepast (als het gaat om opbouw van ouederdomspensioen).

Echter is het wel gebruikelijk al wel over te gaan tot inhouding van pensioenpremie.

Want het is gebruikelijk, indien je contract wordt verlengd of wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, jou met terugwerkende kracht aan te melden bij het pensioenfonds.

Indien je contract niet verlengd wordt, dan volgt restitutie van de op jouw salaris ingehouden pensioenpremie.

groeten,

René

• Paul

Beste Marco,

Sinds 22 november 2002 is het wettelijk verboden mensen op een jaarcontract uit te sluiten van deelname aan een pensioenregeling. Het enige wat een werkgever nog wel kan doen is een verkorte wachttijd (ongeveer 2 tot 3 maanden) hanteren.

De optie om na een jaar het pensioen met terugwekrende kracht in te kopen is in strijd met art. 7a PSW, en kan de werkgever een forse boete opleveren.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• René

Hoi Paul,

Zit ik daar dus achterhaalde informatie te geven aan Marco.

Bedankt voor je input!

René

• Marco

Ik krijg tegenstrijdige berichten, vanuit de bedrijfstak industrie zeggen ze dat dit wel normaal is, en vanuit de bedrijfstak zorg krijg ik te horen dat het inderdaad verplicht is. Kan ik dit ergens controleren zodat ik het zeker weet ?

Ik ben totaal niet op de hoogte van de regelgeving op dit gebied!

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden die jullie me al gegeven hebben!!!!!!

• Simon Kabelfoon

Kunt u wellicht melden bij welk soort bedrijf u in dienst bent (en voor zover bekend of en welk CAO daar van toepassing is)?

• Paul

Heren,

Op basis van EG richtlijn 99/70 is het sinds 10 juli 2001 verboden werknemrs met een tijdelike aanstelling uit te sluiten van deelname aan een pensioenregeling. In Nederland is deze richtlijn, die overigens directe werking heeft en dus direct kan worden ingeroepen (ongeacht de Nederlandse wet- en regelgeving), in de wet WOBOT verankerd. Deze wet is op 21–2002 in het Staatsblad geplaatst, en is in werking getreden per 22-11-2002 (ruim een jaar te laat dus).

Het met terugwerkede kracht opnemen na een jaar is verboden. Op deze wijze kan een werkgever zich namelijk aan zijn verplichtingen onttrekken indien iemand met een contract van bijv. 9 maanden of 1 jaar dit contract niet verlengd krijgt. En de bedoeling van de richtlijn en de wet is nu juist om dit te voorkomen.

Indien een verzekeraar of pensioenfonds opname met terugwerkende kracht voorstelt, handelt zij in strijd met de richtlijn en de wet. De Commissie Gelijke Behandeling is snel klaar met dergelijke gevallen.

De enig toegestane uitzonderingen zijn ingegeven uit praktische overwegingen: uitzendkrachten en werknemers met een zeer kort dienstverband (vakantiewerk etc.). Een wachtijd van 2 tot 3 maand mag dan, omdat aan- en afmelden binnen zo'n periode een hoop administratieve romplslomp en kosten oplevert, die in redelijkheid niet opweegt tegen de werknemersbelangen.

NB de richtlijn/wet geldt slechts voor een loondienstverband of langere stage in het bedrijfsleven, en niet voor een publiekrechtelijke regeling, zoals die van ambtenaren.

Met vriendelijke groeten,

Paul

• Teun Steketee

Paul ik sta er keer op keer weer van te kijken dat je er zo veel vanaf weet, bravo! En al die moeilijke woorden, die begrijp jij natuurlijk ook, hardstikke goed hoor!

Ik wordt door jou in nieuwe woorden geintroduceert, zoals “romplslomp” is dat niet een figuurtje uit een sprookje rimpelstitlskin , of repelsteeltje , maar ik kan me vergissen :-)

Maar Paul, alle gekheid op een stokje (ook zon uitdrukking waar ik niets van begrijp) het is natuurlijk wel een hele toestand om al die miniatuur pensioen deeltjes te administreren. Waarom laten we dat nu gewoon niet aan de mensen zelf over. Die zijn heus niet zo dom om alles maar op te maken en later de hand op te houden , of zijn ze dat wel;??

Teun?

• Marco

Tuurlijk mogen jullie weten om wat voor bedrijf het is.. Het is een startend kinderdagverblijf waar verpleegkundigezorg geleverd wordt. Het is dus bedoeld voor kinderen die intensieve verpleegkundigezorg nodig hebben, je moet hierbij denken aan kinderen met hart-ritme stoornissen, ademhalingsproblemen etc..

Mijn primaire vraag is of het bedrijf me nu wel of niet een pensioen moet aanbieden, zo niet dan moet ik zelf het pensioen gaan regelen. Tevens weet ik niet of een bedrijf waar zorg geleverd wordt ook zich meteen aan een bepaalde CAO moet houden ?

• cracker

Overigens is afkoop van een pensioen omdat iemand binnen een jaar ontslag neemt ook indirect wettelijk verboden als gevolg van de door Paul genoemde wet. Hier is tot op heden echter nog geen jurisprudentie over. Wij bevelen onze klanten aan om dit op te nemen in hun pensioenreglement. Ook verzekeraars wijzen wij hierop