pensioen via ex-man

• Karla

Bij m'n scheiding in 1983 zijn mij pensioenrechten via m'n ex-man toegekend.

Hij is inmiddels 65 geworden en heeft mij een berekening voorgelegd, ik ga er vooralsnog vanuit dat de bedragen kloppen. Hij zal mij maandelijks het bedrag

overmaken.

Mijn vragen:

- is het niet mogelijk dat het ABP zelf aan mij overmaakt?

- is het niet gebruikelijk dat er een jaaropgaaf wordt verstrekt, ook aan mij?

- bij m'n belastingaangifte zal ik deze pensioensinkomsten moeten opgeven,

zonder dat ik enige bevestiging van het ABP heb. Kan dat??

- is het zinvol contact op te nemen met het ABP??

Hoe moet ik hiermee omgaan?

Bij voorbaat dank!

• Teun Steketee

Wel, sorry maar ik ben het spoor een beetje beister (te lang in het buitenland gewerkt denk ik) bedoelt us dat uit een relatie die al 20 jaar geleden afgebroken werdt deze arme man nog moet gaan bloeden wat betreft zijn pensioen? Sorry hoor , maar hij heeft daar tcoh zelf heel hard voor gewerkt terwijl U een roze huisvrouwen leven had? Ik zal wel van all;e kanten rotte eieren en tomaten toegeworpen krijgen , maar beste mensen waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?

Teun :-)

• Huub

Een beetje inkleuren van de situatie gaat je goed af Teun.

Je loopt wat betreft de modernisering/rationalisering van pensioenverdelingen bij scheiding wel een beetje achter.

• Huub

Karla schreef:

>

> Mijn vragen:

> - is het niet mogelijk dat het ABP zelf aan mij overmaakt?

Als het ABP destijds de berekening heeft gemaakt en uw beider afspraak is in een convenant vastgelegd en aan het ABP gestuurd, zal/kan het ABP wel meewerken. Proberen dus.

> - is het niet gebruikelijk dat er een jaaropgaaf wordt

> verstrekt, ook aan mij?

U heeft een rechtstreekse vordering op uw ex-man, ex-mannen verstrekken geen jaaropgaves denk ik

> - bij m'n belastingaangifte zal ik deze pensioensinkomsten

> moeten opgeven,

> zonder dat ik enige bevestiging van het ABP heb. Kan dat??

Of de bedragen kloppen doet in dit verband niet ter zake; als u ze ontvangt bent u met zekerheid belasting verschuldigd

> - is het zinvol contact op te nemen met het ABP??

ja

> Hoe moet ik hiermee omgaan?

Of de bedragen goed zijn kunt u ontlenen aan het convenant van destijds; of de bedragen in die 20 jaar geindexeerd zijn kunt u zich wel afvragen; ik zou daar zeker een punt van maken, omdat het pensioen van uw ex dat tot de scheidingsdatum is opgebouwd ook in die laatse 20 jaar is aangegroeid. (bij 4% inflatie is uw pensioen in 20 jaar de helft minder waard geworden)

Succes!

• Karla

Huub, bedankt voor je reactie! Ik zal me nader laten voorlichten.

Betr. de ongenuanceerde woorden van teun - die spreken voor zich…..

• Teun Steketee

Hey Karla, dat is nu niet leuk om dat te zeggen. Ik zou me dood schamen een claim te leggen op het pensioen van een man die ik in het verre verleden eens gekent heb, schepen die elkaar in de nacht passeren. Ik ben wat meer in nuances getreden in een reactie ophuub n.a.v. hetzelfde onbderwerp. Krijgt die ex nu ook een deel van jouw pensioen of inkomen , je moet natuurlijk wel eerlijk zijn.

Dag Karla

Teun

• joke (financieel planner)

Karla,

Laat je niet gek maken door Teun. Die zit zich een beetje te vervelen in het verre Buitenland (misschien wel met een “schip” dat voorbijgaat in de nacht…. )

Wij hebben hier in Holland nu eenmaal te maken met recht en onrecht van een wetgeving, ook op pensioengebied. Dat recht heb je of heb je dus niet. simpel !

Joke

• Teun Steketee

Joke toch! Als finacieel planner kan je toch zeggen bezin voor dat je begint , en op zijn minst trouw onder huwlijkse voorwaarden, om een gelijk speel veld te krijgen?

Groeten Joke uit inderdaad een ver land, maar wees er verzekerd van dat je nooit mijn financieele planner zal zijn.

Teun

• joke (financieel planner)

Teun, dat zou ik inderdaad wel kunnen zeggen als financieel planner. Echter bij vraagsteller heeft dat nu geen zin meer, daar zijn de feiten zoals ze zijn, Karla heeft haar rechten. Daarbij, binnen relaties heb je altijd twee partijen, het hangt er dus vanaf wie je client is van beiden.

Maar daarnaast, vind ik persoonlijk jouw mening wel erg zwart/wit. Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat je mening gevormd is door gebeurtenissen, die je liever anders had gezien….. Wij mensen worden nu eenmaal gevormd door het leven. (voor een groot deel).

Dat ik jouw financieel planner niet mag zijn, vind ik prima…. Veel te ver reizen naar dat “verwegistan” waar je vertoeft. Hoewel ik me hier in Holland ook wel eens (en steeds meer) een soort “reserve-Belg” voel hang ik toch aan mijn land, ik weet ook niet waarom. Zolang mijn ene ouder (andere helaas niet meer) hier nog op rij-afstand leeft heb ik het hier goed. In de vakanties haal ik mijn schade wel weer in in het Buitenland. Vergeet niet dat voor ieder het :zwitserleven" gevoel iets anders in houdt….

Joke

• Teun Steketee

Karla, mijn oprechte reacties worden weggehaald. Laat jij dat doen?

Groeten Teun