pensioen via ex-man

• dennis

karla,

Gezien de scheidingsdatum en de toen der tijd geldende wetgeving zal het ABP het geld niet rechtstreeks naar jou overmaken. Zei moeten dan namelijk een herberekening maken en eea systeemtechnisch vastleggen. Daarnaast moeten zouden ze dan ook nog kosten moeten maken om het geld op jou rekening te krijgen.

En gezien het feit dat jij geen deelnemer bent aan het pensioenfonds zijn zei niet verplicht om informatie aan jou te verstrekken, sterker nog zei mogenover het pensioen van je ex geen info verstrekken.

Voor wat betreft zou je voor de belasting een kopie van jullie confenant kunnen sturen en eventueel een kopie van je bank afschrift.

het is allemaal wat grof verteld zo maar zo steekt wel de vork in zijn steel.

ik werk ook voor een pensioenfonds

veel succes verders

dennis

Ik werk nl ook voor een pensioenfonds.

• Jeannet

Hoi!!

Mijn moeder zit met bijna hetzelfde probleem, alleen is in het convenant in 1989 helaas niets vastgelegd over pensioenverrekening. Nu moet zij haar exman (26 jaar getrouwd geweest en nu dus bijna 15 jaar gescheiden) aanschrijven met het verzoek haar pensioengedeelte waar zij recht op heeft te laten berekenen en maandelijks over te maken. ABP doet niets voor haar. Maar mjn vader heeft er niet veel zin in om er werk van te maken. Wat nu? Dure advocaat inschakelen, waar kan zij advies krijgen? Zolang hij geen aktie onderneemt gebeurt er niets.

Toch wel vervelende situatie zo, he! Je hebt er wettelijk gezien recht op, maar het balletje wordt bij de exman gelegd. Kan een (goedkopere) juriste ook helpen.

Wie heeft ideeen/adressen (Gelderland) waar ze terecht kan.

Graag jullie advies. Bij voorbaat dank.

Groetjes!!

• Huub

Jeannet; ik heb wat gekopieerd uit een boek: schrik niet; het is veel:

Moet ik een advocaat raadplegen als ik voor mei 1995 gescheiden ben?

• U bent in de periode tussen 27 november 1981 en 1 mei 1995 gescheiden.

• U was getrouwd in algemene gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden (vraag N.7) (niet zijnde de zogenaamde ‘koude uitsluiting’; vraag N.9).

• De boedel is verdeeld, maar er is geen rekening gehouden met pensioenrechten, vooral ouderdomspensioen. Het woord ‘ouderdomspensioen’ komt bij wijze van spreken niet voor in het echtscheidingsconvenant of de alimentatieregeling. Let op: teksten met betrekking tot weduwen- of weduwnaarspensioen hebben hier niets mee te maken.

• Er was op het moment van boedelscheiding ouderdomspensioen opgebouwd (voor en/of tijdens het huwelijk).

Als aan deze vier voorwaarden is voldaan dan is de kans groot dat de rechten op ouderdomspensioen die voor en tijdens dit huwelijk zijn opgebouwd tot op heden een niet verdeelde boedel vormen en dus nog verdeeld moeten worden!\Vooral de eerste jaren(!) na 27 november 1981 bleek de advocatuur en de rechterlijke macht niet voldoende op de hoogte te zijn van het zogenaamde Boon/Van Loon-arrest.

Pensioenuitvoerders stuitten in deze periode vaak op onwetendheid en nalatigheid ten aanzien van dit onderwerp.

U kunt proberen alsnog verdeling van deze ‘pensioenboedel’ op te eisen. Als u dit niet doet dan vallen deze pensioenrechten volledig toe aan uw ex en zijn of haar eventuele nieuwe partner.

Naar de maatschappelijke opvatting van toen en nu is het ouderdomspensioen bestemd voor de oudedagsvoorziening van beide echtgenoten.

Spreek uw (vroegere) advocaat hierop aan!Als u morele argumenten zoekt, kijk dan bij vraag O.5.

va05511.sgm

Mijn ex heeft alle pensioenrechten gekregen. Kan ik alsnog pensioen claimen?

Als u voldoet aan de voorwaarden die staan in het antwoord op de vorige vraag is het zinvol een brief met onderstaande strekking aan uw vroegere raadsman of raadsvrouw te schrijven.

Voorbeeldbrief:

De weledelgestrenge heer/mevr. mr.

Geachte …,Per … is echtscheiding uitgesproken tussen ondergetekende en …

De echtscheiding is ingeschreven per …, de boedelscheiding had plaats per …

Tijdens de echtscheidingsprocedure ben ik door u in rechte bijgestaan.

De reden dat ik mij nu tot u wend is dat het echtscheidingsconvenant op geen enkele wijze aangeeft op welke wijze de opgebouwde pensioenen per boedelscheidingsdatum zullen worden verrekend.

Het is u bekend dat de Wet pensioenverevening bij scheiding per 1 mei 1995 van kracht is. Deze wet voorziet in pensioenvereveningen vanaf 1 mei 1995 en heeft daarnaast terugwerkende kracht voor echtscheidingen die zijn uitgesproken voor 27 november 1981.

De echtscheiding tussen … en mij heeft zich voltrokken in de periode waarin het Boon/Van Loon-arrest (HR, 27 november 1981) werd toegepast.

Naar ik heb begrepen is er in dit geval nog sprake van een niet verdeelde boedel. Immers de pensioenrechten zijn niet benoemd, niet beschreven, laat staan verrekend.

Ik verzoek u mij te berichten op welke wijze deze kwestie kan worden aangepakt.

Hoogachtend,bijlage: afschrift van convenant d.d.

• Jeannet

Hoi Huub !!

Je bent geweldig. Hartstikke bedankt voor deze tekst, dat scheelt een hoop werk. Dat briefje is dus zo opgesteld. Fijn hoor.Ze heeft alleen nog een probleem.

Ze weet de naam van de advocaat niet meer, die haar destijds geholpen heeft en het echtscheidingsconvenant is zoek. Ze heeft gisteren het betreffende advocatenkantoor gebeld en een en ander nagevraagd maar haar dossier is inmiddels vernietigd. Dat is dus niet handig. Wat is de bewaarplicht bij de advocatuur, ook 7 jaar net zoals bij een fin.administratie?

• Huub

Ik heb geen idee van de bewaartermijn; er blijft natuurlijk de mogelijkheid een kopie van het convenant bij de ex-man te vragen. Laat je niet weerhouden door hard feelings, het gaat om een rechtvaardige zaak voor je moeder.

Al weet je de advokaat niet meer, blijkbaar wel het kantoor en dat lijkt me genoeg om een dergelijk brief te schrijven.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt; succes!!

• Teun Steketee

Ik heb nog zo'n middeleuws prik en hak ding, wil je die van me lenen? Dan kan je Pa nog een beetje porren. Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig, laat die oude man toch met rust.

Teun, :-)

• Karla

Dankje, Dennis, voor je aanvullende tips.

• Karla

Dankje, Dennis, voor je aanvullende tips!